Friday, December 17, 2010

Daihatsu


Minggu lepas hari khamis, dapat juga melawat kilang Daihatsu yang terletak di Nakatsu, Oita Prefecture. Naik kereta dalam 2 jam jugalah. Ambil session pukul 1 petang. Sampai-sampai ajer tengok cuma seorang jadi dapatlah tanya banyak soalan. Layanan pun ok. Yang bawa pergi tengok kilang, production line tuh orang dari HR jadi dia tak banyak tahu pasal trade.


Kilang Daihatsu yang ini kilang kereta keempat dilawati selepas Toyota, Nissan dan Mazda. Toyota, Nissan dan Daihatsu di Kyushu dan Mazda di Yamaguchi. Bila pergi kilang Daihatsu, dapat tengok perbezaan kilang kereta sedan dan kereta kecil/trak. Kilangnya kecil tapi line memang effective. Parts dipasang bukan sahaja dari bahagian dalam kereta tapi dari bawah pun ada juga. Kiranya ada dua orang, seorang akan pasang parts untuk bahagian dalam kereta dan seorang lagi dari bahagian bawah macam ekzos, enjin dan sebagainya. Lagi satu bahagian kualiti memang dititikberatkan berbanding kilang Mazda di Hofu.

Ada satu sahaja model SUV yang diekport terus ke US dari pelabuhan (dalam 30 minit kalau ikut jalan persendirian Daihatsu). Walaupun kereta kecil dan trak memang berlainan secara luaran tapi parts untuk kedua-duanya dipasang dalam production line yang sama. Banyak juga dapat belajar dari kilang Daihatsu kali ini. Lepas ini kena tengok kilang Perodua di Malaysia. Ada beza atau tidak.

Nak balik, ada seorang pakcik Jepun datang borak-borak tanya dari mana. Bila tahu dari Malaysia, sibuk tanya pasal isu Singapura beli air dari Johor. Cayalah Pakcik!. Berita tuh pun tahu ka....Dah habis melawat, nak balik tak berani ikut highway free (Shida Highway) sebab waktu datang, toll gate tak buka. Beratur lori dan kereta kat belakang. Huhu..apa nak buat so langgar jer lah. Nasib baik gate plastik yang lembut jadi takdelah bercalar kereta. Nasib..nasib..

No comments:

Post a Comment