Friday, August 21, 2009

Melawat kilang Nissan

Fairlady-Z (2008). Smart sangat..


Dalam thesis, ada satu chapter berkaitan dengan automotif jadi kenalah tengok macam mana proses buat kereta. Sekurang-kurangnya tahu suasana kilang kereta di Jepun ini. Lepas ambil Kak Hanom, kami berdua pun bertolak ke Kilang Nissan yang terletak dekat dengan Kitakyushu Airport.

Kawasan kilang Nissan di Kitakyushu nih memang luas dan terletak di tepi laut. Siap ada pelabuhan sendiri untuk kapal angkut kereta dan di export ke sana sini. Masa lawatan ialah 1 jam di mana kami di bawa melawat dan melihat sendiri proses buat kereta dari sekeping steel sampailah dah jadi kereta. Group orang awam dibahagikan kepada beberapa orang satu kumpulan dan kami di bawa ke kilang menaiki shuttle bus mengikut group.

Mula-mula kami pergi tengok Press and Stamping. Masuk-masuk ajer memang bau kilang. Natsukashi!. Teringat time kerja di Hitachi buat air-cond dulu. Selalu kena turun ke tempat press shop sana sampai lekat bau alminium and steel kat baju kerja. Kat sini mesin besar-besar buat pintu, bonet dan bumbung kereta.

Lepas itu, kami tengok proses nak pasang semua kepingan steel tadi jadi chassiss (badan kereta). Paling kagum tengok bukan pekerja kilang yang buat tapi lengan robot besar dan warna kuning dengan hujungnya macam 2 jari manusia. Robot-robot ini semua ada nama macam Doraemon, Nobita, Anpanman, Baikinman dan banyak lagi nama kartun Jepun. Waktu kami sampai bahagian robot ini (tak silap ada 80 jenis robot), semua robot tuh siap angkat tangan lambai. Sekali tengok macam dalam cerita Terminator 3 lak.

Kemudian, kumpulan kami bergerak tengok proses mengecat badan kereta. Rupa-rupanya ada 100 lebih jenis cat digunakan. Tiga warna paling popular untuk Nissan ialah silver, putih dan hitam. Lepas body kereta dah cat barulah assembly parts dan enjin masuk ke kereta.

Ada beratus ribu parts yang di pasang dalam sebuah kereta jadi boleh bayangkan betapa penuhnya parts tuh kat production line. Tapi tidak di kilang ini. Memang bersih. Parts hanya akan di bawa ke production line bila stok kat line dah tinggal sedikit. Parts dibahagikan mengikut model kereta. Oh ya, salah satu ciri unik production line di Jepun ialah satu line menghasilkan beberapa model kereta yang berlainan untuk meningkatkan productivity.

Mesti terfikir tak ker pekerja nanti silap pasang. Pada body kereta sebelah kiri, ada ditampal getah keping warna pink, hijau terang, putih dan satu lagi warna terlupa untuk bagi tahu kereta itu model apa. Di depan kereta dekat atas enjin, ada sekeping order sheet yang ada info macam apa accessories yang customer itu nak pasang, ke mana kereta ini akan di export dan lain-lain info. Memang laju tengok pekerja kilang ini pasang parts dalam kereta. Takde nampak yang tengah rehat atau borak.

Last sekali ialah inspection. Proses ini menggunakan komputer dan semua akan diperiksa penuh oleh pekerja. Ada satu test panggil shower test untuk check kereta ada bocor atau tidak. Lagi satu test, nak check asap kereta samada mematuhi standard atau tidak.

Endless Advan Skyline GT-R

Bila dah habis melawat kilang, kami naik bas dan balik ke bilik pameran. Tengok kereta Skyline GT-R, Fairlady-Z, Murano, X-Trail dan kereta Nissan yang pertama dibuat tahun 1937, Datsun. Comel sangat. Tapi bila tengok Endless Advan Skyline GT-R yang dah di-modified untuk Super Taikyu (ST) Race, memang cun!. kakkoi ii!...Kereta ini pernah juara ST tahun 2002 dan 2003. Nak balik dapat pula hadiah GT-R sebiji. Tapi Tomica jer lah...

Pengalaman yang amat berharga dan banyak boleh belajar. Lepas ini nak tengok kilang Toyota pula. Kalau sempat balik Malaysia nanti nak melawat kilang Perodua atau PROTON, insyaAllah.

No comments:

Post a Comment