Friday, January 22, 2010

Toyota

Jumlah pelawat hari ini 221 orang. Jumlah pelawat sehingga hari ini 156, 489 orang

Semua tuh Lexus (untuk domestik dan eksport)

Tadi melawat kilang Toyota di Wakamiya. Berbeza dengan kilang Nissan di Kokura, kawasan kilang Toyota Kyushu memang luas. Sesat jugalah kami (berdua dengan Ani) mencari pintu masuk utama. Bila dah jumpa pintu masuk terlajak sampai ke kawasan dalam kilang, tempat test kereta pula tuh. Nasib baik security tak datang follow ikut belakang. Sebenarnya nak U-turn tapi tak tahu nak u-turn kat mana.

Hybrid Eco-Park

Galeri Toyota memang seperti mana-mana galeri kilang kereta. Teknologi Toyota lebih kepada environment jadi ada bahagian pameran khas mengenai teknology hybrid. Menarik. Satu motor dua fungsi. Hari tuh bila test drive kereta Prius memang best. Senyap dan selesa. Masuk kereta Prius cari tempat letak kunci tapi takde. Rupanya pakai Smart Key.

Tepat pukul 12:55, kami semua naik bas untuk mula tengok bahagian production. Kalau di Nissan, ramai family atau orang biasa tapi di Toyota, yang datang untuk melawat kilang semuanya pakai formal, orang business. Perempuan pun tak ramai.

Di Toyota, kami dibawa melawat kawasan assembly sahaja. Sebelum itu, ada ditunjukkan video mengenai stamping, welding, painting dalam theater room. Video tak boring sebab seolah-olah kita berada dalam salah satu body kereta (sebelum jadi kereta). Macam 3D cuma tak pakai cermin mata khas sahaja.

Bila sampai di kawasan assembly macam biasa, bersih sahaja kawasan kilang. Semua bahagian kereta yang berat seperti enjin, seat kereta, tayar, chassis kereta dikendalikan oleh robot. Pasang skrew, span atau bahagian kereta yang ringan dipasang oleh pekerja. Muda-muda pula tuh. Average umur sekitar 33 tahun.

Lepas tengok kereta siap dipasang seat, kereta di bawa masuk bahagian pemeriksaan menyeluruh. Oh ya, kilang Toyota Kyushu buat model Lexus (macam-macam model), Harrier, Sai dan ada dua lagi model. Lexus sahaja yang ada double inspection (di luar dan di dalam kawasan kilang) untuk pastikan tiada defect 100%. Padanlah harga Lexus mahal.

Lepas tengok kereta, kami dibawa menaiki bas untuk tengok factory waste management. Canggih. Memang Jepun ambil berat sungguh pasal environment. Aqua centre pun ada. Ini untuk proses cecair lebihan dari proses painting, welding dan stamping. Akhir sekali, air yang telah diproses sepenuhnya disalurkan ke sungai berhampiran. Dulu sungai yang berdekatan kilang tiada ikan dalamnya tapi sejak air bersih dari kilang disalurkan, ikan pun suka datang berenang di situ.

Banyak dapat belajar hari ini.....

No comments:

Post a Comment