Tuesday, December 23, 2008

Bengkung cara Jawa

Entri kali ini ada kaitan dengan entri kat bawah

Cara Berpantang orang Jawa

Dah lama nak tulis pasal cara orang Jawa berpantang lepas bersalin. Semua ini diajar oleh mak yang ada banyak pengalaman dalam menjaga orang bersalin. Sebenarnya banyak lagi petua orang Jawa yang mak beritahu tapi yang ini semua mengikut pengalaman sendiri.

Salah satu "alat" yang memang tak boleh dipisahkan dengan pantang orang Jawa ialah bengkung. Berbengkung hanya sesuai untuk orang yang bersalin normal. Yang bersalin c-sect tak boleh pakai sebab takut terbuka jahitannya. Itu yang mak paling risau setiap kali kami adik beradik nak bersalin. Harap-harap janganlah baby keluar "ikut tingkap"....

Mak ada collection bengkung dari Indonesia yang disimpan dengan elok untuk kami adik beradik (7 sisters!) pakai lepas bersalin. Panjangnya dekat 8-10 meter ada rasanya. Itupun sebenarnya kurang panjang. Mak jahit dan cantumkan dua bengkung jadi satu. Kainnya jenis yang berkualiti so bila ditarik tak putus.

Lepas keluar hospital, mak pesan suruh ikat kain tudung kat bawah perut untuk elak rahim jatuh waktu naik kereta dan berjalan nak sampai ke rumah. Bila sampai rumah, dah mandi, baby pun dah siap mandi semua, barulah mak pakaikan bengkung. Caranya simple. Bukan yang ikat-ikat kat depan tuh tapi cuma pusing-pusing satu badan.

Sebelum pakai bengkung, kena pakai alas kat dalam bengkung untuk bagi perut cepat kempis. Kira double effectlah...Pakai minyak urut panas, lepas tuh lumur kapur + limau nipis + param kat perut dan tutup dengan kain batik yang dah dikoyak dan ikat kat depan macam pakai cover perut tuh.

Lepas tuh barulah ambil hujung bengkung (hujung satu lagi ikat kat tingkap) dan tarik tali bengkung kuat-kuat serta tegang. Ikat kat perut bahagian bawah sekali (dekat bawah rahim). Bengkung kena ikat kemas dan dua kali. Lepas itu apa lagi, pusinglah badan untuk kasi bengkung tuh cover dari bawah sampai ke atas dan ke bawah lagi. Itu yang kena bengkung panjang sampai 10 meter. Kalau tidak tak dapat dua lapis. Waktu proses pusing-pusing nih kenalah pastikan kain bengkung kemas dan cantik sewaktu digulung kat perut.

Kalau bengkung yang ikat kat depan pun boleh juga tapi lepas bukak mesti ada bekas ikatan kat perut atau bila nak bongkokkan badan mesti kena tali ikatan kat perut. Ikut taste fashion masing-masing....

Dah habis bengkung barulah sedap nak berjalan ke mana-mana. Tapi mak akan tegur kalau jalan laju waktu berpantang. Disuruh jalan perlahan-lahan dan jaga langkahnya. Mungkin takut tersadung dan jatuh. Bila dah kuat sikit, barulah boleh pakai bengkung sendiri. Sepanjang waktu berpantang, mak tak kasi pakai seluar. Kena pakai baju kurung atau kain. Sebabnya, untuk langkah yang lebih sopan dan teratur. Pernah tengok cara orang perempuan Indonesia (yang jenis bangsawan) berjalan?. Macam itulah kot....

Kalau tak pakai bengkung mesti risau, nanti sakit kat bahagian rahim. Dah pernah rasa rahim jatuh lepas bersalin waktu travel balik Alor Setar naik kereta. Hanya Tuhan yang tahu sakitnya macam mana. Itu belum sakit waktu nak urut membetulkan kedudukan rahim balik. Tapi taklah sama macam sakit waktu bersalin.

Mak suruh pakai bengkung sampai 100 hari untuk elak perut lagi buncit dan mengelebeh. Selebihnya bergantung dengan cara pemakanan dan senaman ringkas. Pesan mak lagi, waktu berpantang adalah waktu membentuk badan mengikut kemahuan kita. Akhir kata, selamat berpantang!:)

2 comments:

  1. Adui..100 hari kak..saya yg naru 10 arinipun rsa xtahan dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe. kalau nak cantik kena pakai lama tapi akak pun ada ngelatnya gak..

      Delete