Tuesday, December 21, 2010

Menu


Beli ikan kat pasar pagi hujung minggu. Ikannya hidup lagi waktu nak beli. Bukan mudah nak dapat ikan segar di Jepun yang besar dan murah macam nih.

Alahai, terkemek pula roti nih. Tepung roti biasa campur tepung graham. Namanya Roti Spain (main letak ajer).

BBQ sotong. Gaul sotong dan lada benggala (γƒ”γƒΌγƒžγƒ³)dalam serbuk kari, lepas tuh bakar. Satu rumah bau sotong bakar!.

Yang ini tenpura. Untuk masuk dalam udon. Kalau perasan, ada seketul telur burung dibuat tenpura. Jadi juga tenpura telur.

Mini sushi. Susah rupanya nak jadikan seketul macam sushi jadi bulat-bulatkan dan letakkan sashimi beli di supermarket di atasnya. Kalau tebal sangat boleh nipiskan.

Tenpura udon. Kesukaan si Hazim

Bila check balik dalam hp, ada pula gambar makanan buat sendiri di rumah. Gambar sejak dua tahun lepas. Dah lama tak letak gambar makanan dalam blog. Sejak 2,3 minggu nih, menu makan malam mengikut pilihan masing-masing dengan syarat semua orang kena bagi habis walaupun ada benda yang tak suka makan. Haziq: keledek, Hazim: cendawan. Takdelah terrer masak tapi bolehlah nak bagi semuanya makan kenyang. Kadang-kadang ada menu yang buat sekali, menjadi tapi bila kali kedua buat, rasanya dah jadi lain.

Kata boss, sebab tak ikut sukatan/resepi. Ala..masak kat dapur nih main agak-agak ajer. Cuba tanya mak kat kampung, berapa sudu cili dia masukkan untuk buat asam pedas ker masak cili api ker, mesti dia kata "ala, agak-agak jer". Agaknya sebab itulah ramai chef kat hotel lelaki sebab mereka masak memang ikut sukatan supaya rasanya tak bertukar-tukar. Agaknyalah...

No comments:

Post a Comment