Thursday, December 16, 2010

Kerja sekolah

Setiap hari, kerja sekolah Haziq terdiri dari berikut:
1) Kanji
Setiap hari mesti ada 4 kanji yang dia kena latih tulis sebanyak 4 kali (atau lebih sampai ingat) dalam nota.
2) Matematik
Kena jawab soalan matematik setiap hari satu mukasurat. Ada 20 soalan.
3) Sifir
kena hafal sifir 2 hingga 9.
4) 音読 (Baca cerita pendek dari buku bahasa Jepun dengan suara yang kuat)
Ummi/Ayah kena sain tanda samada betul dia baca, bacaan yang lancar dan berapa kali dia baca.

Kadang-kadang lupa nak suruh dia 音読 (baca), jadi esoknya mesti cikgu ada bagi nota kecil (warning) kat Ummi kata tak sain (maknanya Haziq tak baca). Berat tanggungjawab ibubapa kat sekolah Jepun nih. Cikgu bukan saja tengok anak murid buat kerja sekolah atau tidak, sampai ibubapa pun kena buat kerja tengok anak buat kerja sekolah ke tidak.

Setiap hari juga, kena tengok buku komunikasi (連絡帳)-renrakucho- antara cikgu dengan Haziq. Haziq ada tulis diari untuk hari itu. Ada juga cikgu tinggalkan mesej untuk ibubapa. Contohnya anak kena bawa beg plastik, sarung tangan, kotak susu yang telah digunakan, suratkhabar lama dan lain-lain ke sekolah untuk keesokkan harinya. Ibu bapa kena pastikan anak-anak tidak terlupa barang yang perlu dibawa esoknya.

Teringat waktu sekolah dulu, Abah mesti periksa buku sekolah setiap hari dan sain di atas muka surat terakhir. Abah nak tengok apa yang kami adik beradik belajar di sekolah. Kalau ada lukis kartun sikit kat buku latihan sekolah, mesti kena soal. Apatah lagi kalau gunakan buku latihan untuk tulis cerpen!.

No comments:

Post a Comment