Wednesday, May 11, 2011

Perang

Ya, setiap pagi kena berperang dengan Haziq dan Hazim kalau nak pergi sekolah. Berperang dalam erti kata masa itu emas, esok dah takde sekolah. Ada 反省会, ada kata-kata semangat setiap pagi sebelum ke sekolah, ada syarahan tentang pentingnya bercakap waktu perlu, menggunakan perkataan yang baik-baik sahaja....itu semua dari pihak Ummi ke Haziq dan Hazim. Umminya pula, belajar perkataan Jepun dari Haziq. Kadang-kadang, kami bahaskan macam mana nak gunakan perkataan itu, maksud perkataan itu. Haziq biasalah, dia suka betulkan yang salah dan akan mempertahankan apa yang dia fikir betul tika dan saat itu. Itu yang macam nak berperang!.

Sebelum pergi sekolah, kena check semua alatan menulis dan buku dibawa mengikut jadual. Itupun masih ada barang yang tertinggal. Siapkan bekal air dan makan tengahari, sangkutkan kat beg diaorang, hantar sampai ke luar rumah dan perhatikan diaorang pergi sekolah sampai selekoh, tak nampak lagi bayang.

Fuh, lepas Haziq dan Hazim pergi sekolah, tengok jam dah pukul 8 pagi barulah boleh mulakan kerja rumah. Pukul 9 barulah boleh masuk ofis. Itupun kalau idea ada, boleh terus menulis untuk Chapter seterusnya tapi susah nak tunggu idea datang. Sambil-sambil tuh, jengah FB, Twitter, mail, blogs dan sebagainya. Barulah nak capai buku untuk dibaca. Selagi tak datang mood untuk menulis, selagi itu ada saja kerja lain.

Hazim dah mula ada kerja sekolah tapi tak cukup bagi dia. Itu yang selalu kacau Haziq buat kerja sekolah. Kacau bukannya tak kasi Haziq buat kerja tapi kacau nak suruh Haziq ajar dia subjek budak darjah 3!. Ada ke patut!!. Geram sebab akhirnya kerja sekolah Haziq lambat siap. Esok kena carikan buku latihan banyak-banyak untuk budak darjah 1 kat Hazim.

No comments:

Post a Comment