Tuesday, May 10, 2011

Dengar

Lepas habis interview nih, kenalah trancribe atau テープ起し. Maksudnya, dengar balik interview yang direkod dan tulis setiap butir perkataan. Macam-macam bunyi yang masuk. Bunyi suara budak-budak, bunyi tengah cari kertas, bunyi orang minum air dari cawan dan macam-macam lagi lah. Tapi takkan nak masukkan semua tuh so kenalah cerita macam mana suasana interview. Semua ini sebagai salah satu originality research. Kena attach dengan dissertation nanti.

Masalahnya di sini ialah nak transcribe interview yang dalam 日本語, bahasa Jepun. Alahai. Dahlah JLPT N1 tak lepas hari tuh, nak kena dengar dan taip kanji Jepun satu-satu memang agak mencabar, Tapi kalau tak cuba buat tak tahu. Harus dapat pertolongan orang yang lepas JLPT N1 kat dalam rumah nih:)

Semalam jumpa supervisor, beri hadiah jem pelbagai jenis rasa Malaysia. Nasib baik dia memang makan roti. Kebanyakkan orang Jepun semuanya makan nasi untuk sarapan pagi. Dia tanya nanti habis belajar nak cari kerja lecturer kat Jepun kan. Lepas bagi tahu suami dah ada kerja di Malaysia, dia pun kata, takper balik Malaysia nanti bolehlah dalami ilmu dalam bidang otomotif dan bantu kerajaan Malaysia untuk bangunkan industri ini. Sambil tuh, naikkan nama GSEAS, sekolah saya tuh. Hehe. sempat nak suruh promote Yamaguchi University lagi.

Ok. Mungkin akan sibuk lepas ini. Jumaat ini ada presentation. Wish me luck!!. Semua bahan dah ada tinggal nak kemaskini masuk PowerPoint. Harap-harap tak panik!....

No comments:

Post a Comment