Monday, May 16, 2011

Ondoku

Hari-hari Haziq dan Hazim ada kerja sekolah iaitu ondoku 音読 (baca dengan suara yang kuat dan tertib). Cuma baca buku bahasa Jepun sahaja. Lepas diaorang dah baca kena tandatangan kat kad membaca. Dulu Haziq dan Hazim lambat membaca tapi bila setiap hari ada ondoku, lama-kelamaan diaorang cepat kenal huruf hiragana, katakana dan kanji. Bila setiap hari baca tempat yang sama, diaorang pun cepat hafal. Tahu kat mana yang salah bila buat ayat menggunakan perkataan yang sama.

Kerja sekolah Haziq pula ada latihan kanji setiap hari. Test pula setiap minggu. Kerja sekolah di Jepun bukan banyak tapi hampir setiap hari mesti ada kena buat. Pagi-pagi waktu sampai di sekolah, sebelum masuk belajar jadual subjek pada hari itu, mesti ada latihan pagi. Tak kiralah latihan matematik ataupun kanji. Samada dari buku latihan atau dari cikgu kelas. Cukup untuk 10 minit kalau tak silap. Esok Haziq ada subjek alam sekitar/社会. Kumpulan dia akan jalan sekitar kawasan sekolah untuk kenalpasti rumah, kedai, kuil, sekolah, kebun sayur dan lain-lain. Macam menarik. Teringat subjek Geografi waktu tingkatan 1 ker 2 dulu. Kena lukis peta dekat kawasan pekan Senggarang tapi nak dekat-dekat habis menjelajah kena kejar dengan anjing. Huhu....

Video nih dah lama. Tahun lepas kalau tak silap. Haziq baca cerita Suimi, seekor ikan kecil yang cuba selamatkan dirinya dan rakan-rakan dari dimakan ikan besar.Hazim pun suka cerita nih. Maaf sebab kualiti video kurang baik.

No comments:

Post a Comment