Friday, July 08, 2011

Suratkhabar

Sejak dari tahun lepas, mula kumpul keratan akhbar yang ada kaitan dengan research PhD. Ada seorang lecturer bagitahu yang dia pun simpan keratan akhbar walaupun cuma 30% sahaja yang boleh guna untuk buat research. Saya bukan pelanggan suratkhabar jadi setiap bulan saya akan ambil suratkhabar bulan lepasnya untuk satu bulan (Nippon Keizai Shinbun) dari ofis fakulti ekonomi di Universiti. Selalunya saya check helaian 1-19 sebab ada banyak tajuk menarik berkaitan ekonomi dan masyarakat. Helaian belakang tuh cuma untuk rancangan tv dan sukan (bukan bidang yang saya minat). Scan tajuk dulu dan kalau ada artikel menarik, saya potong dan simpan dalam fail khas. Suka juga tengok jadual atau gambar. Saya jarang baca isi artikel. Isi penting selalunya ada pada tajuk dan gambarajah. Ok. Itu cara saya baca suratkhabar selain baca online. Selamat membaca suratkhabar untuk semua!

* antara isi penting dalam artikel di atas, 100 orang CEO beritahu dalam satu survey yang syarikat mereka akan pulih dalam tahun ini juga walaupun ada Tsunami 11/3 hari tuh. Kagum betul dengan kesungguhan syarikat Jepun nih. Politik Jepun kucar kacir pun tak campur aduk dengan ekonomi negara.

No comments:

Post a Comment