Thursday, July 21, 2011

Natsu

Hari ini bermulanya cuti musim panas Haziq dan Hazim. Itu maknanya bermulanya juga kerja Ummi kena tanda kerja sekolah Haziq dan Hazim. Kalau tahun lepas, cuma tanda untuk Haziq tapi kali ini untuk Hazim juga. Nasib baik Hazim suka buat kerja awal cuma tak tahan kena selalu leter dengan dia suruh periksa kerja sekolah.

Yang peliknya diaorang nih kalau hari sekolah liat nak bangun tapi kalau hari cuti boleh pula bangun awal. Lepas sarapan pagi, Haziq dan Hazim buat kerja sekolah untuk cuti musim panas. Tengok Ummi tanda betul atau salah dan pukul 10 barulah lepaskan diaorang main ke Pusat Jagaan Kanak-kanak dekat dengan rumah (児童館).Pukul 12 diaorang balik makan. Lepas tuh, duduk rumah sat. Pukul 3:30 atau 4 petang barulah beri budak-budak nih main kat taman sampailah pukul 5:00.

Umminya pula takde cuti. Nak menyiapkan draft thesis yang kena hantar awal bulan 10. Pening nak bahagikan masa dengan budak-budak nih ada di rumah jadi kurang konsentrasi nak menulis. Kena bangun awal pagi untuk baca buku dan buat kerja lain. Bukan senang nak buat PhD dengan anak-anak dua orang nih. Lasak dan banyak mulut pula tuh. Rasanya baru buat thesis Master, dah kena buat untuk PhD lak. Cepat betul masa berlalu. Argh....takut pula fikir nak habis!.

No comments:

Post a Comment