Thursday, June 30, 2011

Sekolah

Hari nih ada 試食会 (ibu bapa datang ke sekolah dan rasa makanan yang disediakan untuk makan tengahari sekolah). Menunya roti, marjerin, daging masak kacang soya dengan sos, kobis gaul dengan nanas dan susu sekotak. Daging tak boleh makan jadi memang buat dari rumah bento untuk Haziq dan Hazim bawa ke sekolah. Setiap hari kena tengok menu sekolah untuk buat bento yang serupa dengan budak-budak lain. Taknak lah Haziq dan Hazim rasa teringin nak makan apa yang kawan makan.

Sebelum rasa menu sekolah, ada cikgu yang jaga bab khasiat pemakanan beri ucapan dan buat pembentangan pasal macam mana menu di sediakan/ di masak, dari mana sayur semua di beli dan pelbagai proses untuk sediakan makanan tengahari di sekolah.

Sayur kobis + nanas sedap juga. Satu benda yang diaorang jaga ialah rasa yang tidak terlalu masin, manis. Kalau boleh biarlah うすい(kurang rasa), supaya rasa manis dari sayur, daging kekal. Memang makanan Jepun kurang rasa masin atau manis. Bagus juga untuk kesihatan.

Satu lagi yang perasan, semua sayur dan daging, ikan, telur dibeli dari pengusaha tempatan. Tukang masak ada ramai dan diaorang akan mesyuarat pagi-pagi untuk tentukan PIC lauk-lauk serta cara memasak. Semua pakai apron, topi putih. Pakai sarung tangan getah  lagi. Tukang basuh sayur tak boleh in-charge untuk potong sayur sebab tukang basuh sayur ambil sayur dari lori di luar dan sayur masih ada tanah belum dicuci bersih. Dikhuatiri bila potong sayur, ada tanah lekat kat apron. Lepas tukar apron barulah boleh tolong potong sayur dan memasak.

Rasanya kalau di Malaysia, kantin sekolah buat macam ini bagus juga. Bayaran pula sebulan sekali. Ibu bapa cuma bayar duit makanan (sayur, daging, ikan, roti, nasi etc) tapi duit gaji pekerja, duit gas semua tuh pejabat daerah yang tanggung. Harga satu menu (satu hari) cuma 206yen (dalam RM6. Nampak mahal tapi sebenarnya kita boleh anggap hanya RM2 sahaja). 

Haziq dan Hazim suka betul tengok Umminya datang melawat waktu diaorang tengah makan tengahari. Mula-mula pergi kelas Haziq. Mak kawan Haziq tanya, buat sendiri ker bentou tuh, macam mana boleh serupa?. Haha..bagitahulah kat diaorang yang kita masak tengok bahan-bahan dalam menu sekolah dan buat lebih kurang bagi serupa. Tak sangka rupa boleh sama dengan menu di sekolah. Tapi rasa mestilah lain. Budak-budak nih pula seronok jer dapat makan sama-sama. Semua minta bertambah walhal sayur jer banyak dalam menu sekolah hari ini.

Suasana waktu makan tengahari. Budak-budak dibahagikan pada dua kumpulan untuk tugas ambil pinggan, makanan dari bilik masakan, bahagikan roti/nasi semua pada kelas, kemas dan hantar balik barang-barang ke bilik masakan.

* Dua hari berturut-turut kena pergi sekolah Haziq dan Hazim. Sibuk sungguh sampai tak sempat nak buat research paper, nak baca buku, nak study semua. Argh!!. Kena cover balik, bangun subuh pukul 4 pagi dan tak boleh tidur lepas tuh. Harap-harapnya bolehlah siapkan chapter yang dah tertinggal banyak dari jadual.

* Maaf beribu-ribu lemon sebab kena tutup blog sekejab. Tapi sekarang dah okay. Selamat membaca!

No comments:

Post a Comment