Wednesday, June 01, 2011

Percuma

Baru saja baca suratkhabar pasal skim 1000yen tol di Jepun akan diberhentikan mulai 19 Jun nih. Tak sempat naik ke Tokyo guna 1000yen saja. Tak perlah. Masa itu lebih penting. Tapi yang menarik lagi mengenai tol di Jepun nih, tiada tol (hanya Tohoku Highway) akan dikenakan untuk penduduk di kawasan tsunami. Percuma mulai 20 Jun dengan syarat tunjuk bukti kata rumah rosak sebab bencana dll. Ini beritanya dalam bahasa Jepun. 

Ramai juga yang guna highway waktu 1000yen hari tuh. Tapi belum ada paper yang rumuskan berapa banyak kesan ekonomi ke atas industri pelancongan domestik. Orang Jepun nih tak semua benda yang nampak dari zahirnya percuma atau menguntungkan, diaorang akan suka. Diaorang berpandangan mesti ada kesan negatif. Contohnya, tol murah maknanya pencemaran alam sekitar sebab semua orang akan guna kereta, jalan jem, lori hantar barang lambat sampai ke destinasi masing-masing, business shinkansen, keretapi makin merosot dan sebagainya. 

Betul lah kata orang, duit itu tak semudahnya turun dari langit atau tak semua benda indah belaka. Kena periksa betul-betul!. 

* Tengah mendengar balik recording fieldwork interview. Ada sorang tuh cakap pasal よい段取りと悪い段取り. Maknanya plan yang bagus dan yang tak bagus. Sebabnya waktu sampai untuk buat interview, tak prepare betul-betul dan tak hantar senarai soalan interview pada expert tuh terlebih dahulu. Huhu. Sakit telinga dengar dia kritik!. Tapi tak per lepas nih sure akan ingat supaya buat preparation betul-betul. 

No comments:

Post a Comment