Friday, October 30, 2009

Ladang

Hari sabtu lepas, sekolah Hazim buat rombongan ke Green Park. Kami berdua naik bas yang disewa khas oleh pihak sekolah dengan kawan-kawan Hazim yang lain. Sampai-sampai sahaja, Hazim makan dulu. Kawan-kawan lain ada yang dah berlari ke tempat mainan tapi biasalah Hazim kalau takde Haziq mesti jadi pendiam. Tak lama kemudian, Haziq sampai dengan Ayah naik kereta. Lepas beri Haziq dan Hazim main di tempat mainan, ajak tengok kanggaru (ada anak kanggaru duduk dalam poket ---- kaki anak kanggaru sahaja yang nampak..) dan tengok bunga kosmos.

Inilah rupa bunga kosmos di Green Park

Lepas tengahari terfikir nak pergi mana. Terus cari ladang buah. Sekarang dah sampai penghujung musim anggur dan pear atau nashi tapi kami redah juga mencari ladang buah. Telefon sana sini, cancel pergi ke ladang yang dah telefon awal-awal (sebab jauh sangat dan dah petang), masuk hutan, naik gunung, keluar hutan, akhirnya jumpa ladang buah anggur dan nashi yang terletak di Iizuka. Memang dalam hutan belantara sungguh. Tapi seronok sangat masuk ladang buah. Tenang!.

Sebelah kiri pokok nashi dari dua spesis yang agak terkenal,
Hosui (豊水)dan Niitaka (新高).
Sebelah kanan anggur jenis tiada biji dalamnya tapi besar-besar (巨峰).

Pertama kali tengok pokok nashi terkejut sebab rendang. Ingatkan macam pokok epal, tinggi dan ada jarak antara pokok tapi pokok nashi bukan seperti itu. Rendang dan rantingnya rapat serta berselirat sesama pokok. Menurut kata tuan punya ladang, pokok-pokok yang dah berumur 20 tahun itu memang dibuat begitu untuk memudahkan kerja memetik. Bawahnya pula bersih saja.

Cara memetik buah pear adalah dengan menolaknya ke atas. Tak perlu gunting segalanya. Pilih buah pear yang besar dan berat. Buah pear juga elok untuk kurangkan batuk, darah tinggi, kencing manis dan banyak lagi khasiatnya. Haziq dan Hazim bukan main seronok dapat petik buah pear. Maklumlah kesukaan masing-masing..

Warna kyoho sebenarnya lebih kepada merah ke-ungu-an. Kiranya yang ini defect nyer.

Sebelah ladang buah pear ada ladang buah anggur tapi sekarang musimnya dah habis. Yang ada hanyalah anggur yang tak menjadi, jenis kyohou (巨峰). Kami dapat rasa setangkai yang menurut kata tuan punya ladang tak berapa sedap. Tapi bila sampai kat tekak kami, sedap aje!!.

Waktu nak balik, sempat ambil gambar kincir air di depan kedai. Unik sangat. Lagi satu, waktu kami ramai-ramai tengah borak depan kedai, tiba-tiba dari jauh lagi dengar bunyi kereta mengaum. Tapi tak nampak pun kereta yang datang. Tengok-tengok ada pula Porsche warna merah tengah test jalan rasanya lalu depan kami. ちょう~~~ 格好いい!

* Semua gambar di atas di ambil oleh budding photographer, Izzat. Thanks Izzat!. Cayang Izzat..

Inilah pemandangan depan kedai dengan kincir air. Tuan punya ladang itu kata ramai juga orang dari Eastern Europe, Korea dll datang ke ladang. Tapi ini pertama kali orang Malaysia datang ke ladang dia.


No comments:

Post a Comment