Monday, October 19, 2009

treehouse

Waktu kecil dulu suka sangat buat rumah. Ambil cardboard yang keras dan buat bilik tidur, ruang tamu, dapur ala-ala rumah contoh. Siap letak kerusi, sofa, tv, katil dan almari guna kotak mancis dan kertas origami. Lepas itu buat anak patung dari manila kad siap dengan baju bermacam-macam jenis fesyen. Dulu-dulu mana ada Barbie semua tuh. Lagipun budak kampung, jadi tak kenal anak patung yang ada rambut blond dan seberadik dengannya.

Bila dah siap "rumah contoh" guna kertas, teringin nak buat treehouse tapi takde pula pokok yang sesuai untuk di buat rumah atasnya. Akhirnya buat sendiri rumah dari daun pisang dan dahan kayu kutip dari merata tempat. Esoknya bila nak main pondok-pondok, tengok dah tiada. Abah dah bakar waktu "meron" belakang rumah.

Taken from OhGizMo!

Sebenarnya kagum bila tengok orang US pandai betul buat treehouse macam-macam gaya. Macam dalam gambar di atas, ada 11 tingkat dalam treehouse yang orang US nih buat. Kagum!.Di Jepun, susah nak jumpa treehouse. Mungkin sebab tak banyak pokok yang tinggi-tinggi dan sesuai untuk di buat treehouse.

*meron = bahasa jawa maknanya lebih kurang kemas yang besar-besaran. Cara sebutnya "me"= macam terung punya "te"

No comments:

Post a Comment