Saturday, October 17, 2009

Membaca

Taken from Amazon

Setiap minggu hari Jumaat adalah hari meminjam buku di sekolah Hazim. Semalam Hazim pilih buku yang kat atas " Byouki kara mamotte kureru tabemono (Makanan yang dapat mencegah penyakit)". Buku ini memperkenalkan sayuran dan buahan bewarna hijau yang dapat membantu badan dari dijangkiti penyakit.

Menariknya dalam buku ini:
- sayuran dan buah-buahan dibahagikan mengikut musim (digalakkan makan makanan mengikut musim kerana waktu itu banyak khasiat dan yang paling penting murah- banyak dijual di merata tempat)
- bunyi ketika makan. contohnya kalau makan timun, bunyinya "pori", lobak "karik", tomato "munyu" dll. Kanak-kanak memang seronok apabila dengar bunyi yang pelik dan menarik. Sebab itu digalakkan menukar intonasi suara ketika membacakan dialog dalam buku cerita kepada kanak-kanak.
- Gambar sayuran dan buahan yang ada kaki dan tangan dengan muka yang ceria tinggal dalam negara bewarna hijau. Ada juga gambar lauk pauk yang telah dimasak dan dihidangkan dalam restoren. Bila tanya Hazim suka yang mana, dia tunjuk tenpura sayur. Huhu.. yer ker...

Kesimpulannya di sini, pupuklah minat membaca sejak dari kecil lagi.

No comments:

Post a Comment