Monday, November 02, 2009

Kereta

Minggu lepas hari Rabu lepas Maghrib, dapat call dari tuan punya parking kereta di bawah. Kata dia, bumper depan kereta saya kena langgar dengan kereta (orang lain) yang nak parking. Tempat parking di Jepun nih memang sempit jadi tak hairanlah kalau ada kes terlanggar kereta orang lain. Saya turun dan pergi tengok sebab dari suara dia agak serius. Tapi bila tengok, ooo....tak berapa serius. Calar kat bahagian depan bumper sahaja.

Tuan punya parking ajak masuk rumah dia berbincang. Kata dia, tuan punya kereta itu akan tanggung kos untuk baiki bumper guna insuran kereta dia. Saya kata tak payahlah sebab calar sikit sahaja tapi dia suruh juga claim sebab katanya nampak kesan calar dan tuan punya kereta itu memang orang kaya. Huhu..malas sebenarnya nak uruskan itu ini, ingatkan bila-bila nanti baru betulkan.


Tapi sebab dia bersungguh-sungguh kata suruh betulkan, jadi esok pagi telefon tuan punya parking minta tolong beritahu kata, saya nak betulkanlah bumper depan kereta. Tak sampai beberapa jam lepas itu, dapat call dari tuan punya kereta dan orang insuran kata minta maaf dan insuran akan uruskan pasal kereta. Sabtu lepas bawa kereta ke bengkel dan orang kedai kata mungkin kena ganti satu bumper sebab bukan sahaja calar tapi dah senget bumper tuh. Tak perasan pun. Lepas ini tinggal tunggu call dari kedai kereta. Tak payah bayar apa-apa pun. Semua insuran tanggung.

Ini pula cerita sebulan yang lepas. Hazim terkena pintu kereta bapa kawan dia waktu nak buka pintu kat tempat parking sekolah. Bila tengok calar sikit, kalut jadinya. Boleh ajer buat tak tahu sebab tak de orang yang nampak. Jahat sungguh niat pada mulanya. Tapi cakap juga kat bapa kawan Hazim, minta maaf dan kata insuran kereta saya akan tanggung kos nak baiki kereta dia. Telefon mak kawan tuh pula kata minta maaf tapi diaorang kata tak per sebab sikit sangat calarnya. Lega rasa. Kalau tidak, memang kena tukar satu pintu kereta dia yang mungkin mahal giler (cat kereta dia jarang nampak di Jepun --- warna oren tapi macam gold sket).


Kesimpulannya, kalau kita bercakap benar walaupun takut dengan outcome-nya, balasannya pasti yang lebih baik. Boleh ker gitu?..


No comments:

Post a Comment