Sunday, October 11, 2009

Merantau

Tadi jalan-jalan ke merata blog. Mula dari blog si polan ini, lompat ke blog si polan ini pula dan seterusnya hingga blog yang lain sehingga lupa nak buat apa lepas baca blog. Hazim pun sibuk menyanyi "nai, nai, nai " sambil main Lego.

Tapi kat sini nak cerita pasal blog yang di lompati (er..ada ker perkataan ini dalam kamus tatabahasa?). Seronok bila baca blog orang Malaysia yang merantau keluar dari Malaysia. Dulu selalu ikut blog dari Australia, lepas itu satu blog dari US (Joe Perantau - tak tahu hilang mana), lepas itu blog dari Afghanistan, sekarang ini blog dari belah Eropah. Ramai rupanya orang Malaysia di merata dunia.

Kebanyakkan topik adalah pasal jalan-jalan, kelas, makanan (yup, topik menarik untuk orang yang dah lama tak balik Malaysia) dan akhir sekali topik anak-anak. Bila baca entri pasal jalan-jalan, seperti kita pula yang berjalan bersama. Memang tak sanggup nak baca entri yang panjang jadi cukup sekadar baca keyword penting. Tahulah juga apa cerita lain pasal negara itu yang takde dalam buku atau travel magazine.

Tapi sampai sekarang belum jumpa lagi blog orang Malaysia yang duduk di benua Afrika. Ada ke ya?..

No comments:

Post a Comment