Wednesday, September 07, 2011

Kanguru


Bulan 11 nanti ada rombongan ke Hibiki Animal World (dalam 1 jam dari Moji). Rombongan anjuran PTA AJK Pendidikan (家庭教育委員会), ketuanya saya. Hari ini ada 下見(macam buat survey sebelum melawat tempat) dengan AJK yang lain seramai 5 orang termasuk saya. Seronok juga plan rombongan nih. Mula-mula kami jumpa ketua zoo kecil yang ada memuatkan 3 jenis kanguru. Kami ambil kelas berjinak-jinak dengan haiwan (動物ふれあい教室). Orang yang jaga kanguru nih akan bawa ahli rombongan yang terdiri dari mak-mak dan anak-anak dan terangkan habitat kanguru, jenis-jenis kanguru, ambil gambar dengan pangku anak kanguru dan macam-macam lagi. Lepas tengok kanguru beraksi, barulah rombongan ke kandang kuda (pony). Belajar cara jaga pony (brushing), bagi makan dan ada penerangan tentang habitat kuda pula. Dah habis kelas, kami plan lunch di taman dekat zoo kecil nih dan balik pukul 2 petang. Nak pergi rombongan, kena book bas, ambilkan insuran perjalanan setiap orang dan arrange bento (lunch pack). 

Nampak agak rumit tapi nasib baik AJK semuanya bagi kerjasama, offer diri untuk handle booking bas, bento etc. Saya kena handle budget untuk rombongan kali ini. Kena budget berapa ahli rombongan kena bayar untuk pergi dengan bayaran yang murah tapi dalam budget. Anggarannya 50 orang (25 dewasa, 25 kanak-kanak) akan ikut serta. Jadi kenalah tolak duit siap-siap untuk event bulan 12 dan 1, barulah boleh fikir berapa nak budget untuk bas, bayaran masuk zoo, duit jajan untuk kanak-kanak dan lain-lain.

On the way balik, kami singgah makan kat luar. Sambil tuh borak-borak dan settle pending issue untuk Bahagian Pendidikan. Tahun lepas PTA bahagian pendidikan kurang aktif dan dengarnya susah nak berkumpul. Dua tahun lepas pula, AJKnya tersangatlah aktif. Mereka pun ada buat rombongan naik bas tapi ke Eco Town. Balik dari Eco Town siap singgah pantai lagi. Tapi tahun nih saya kata, tak payah terlalu complicated. Buat simple tapi meninggalkan kenangan sebab rombongan yang lain dari yang lain. Disebabkan saya ketua, senang saja nak bagi tugas. Tapi kagum betul tengok orang Jepun nih, kalau tertulis peraturan dalam buku camtuh, memang diaorang akan ikut buku betul. Takde nak corner sana sini minta special treatment semua. Banyak gak boleh belajar dari sini.

* ada lebih kurang sebulan nak submit 1st draft. Dah cakap awal-awal dengan penolong kata tak boleh nak tolong tulis surat untuk rombongan nih. Kiranya dia akan handle 100% sambil saya support sikit-sikit. Nasib baik dia setuju kata ok.

No comments:

Post a Comment