Friday, April 15, 2011

Studi

Masuk PhD kena banyak membaca dan juga membuat kajian. Terutamanya kalau ambil PhD dalam bahagian bukan sains. Kalau dalam bidang sains, ada ujikaji dan sudah tentu ada keputusannya. Tak kisahlah kalau keputusannya tak berapa elok atau gagal. Sekurang-kurangnya ujikaji dapat dijalankan.

Tapi kalau dalam bidang ekonomi, selain membaca, dengar lecture dan yang saya akan buat awal bulan 5 ini ialah bertanya pendapat professional (Field Research). Ingat lagi waktu kerja dengan pegawai ekonomi di Kedutaan Jepun, dia selalu buat appointment jumpa dengan lecturer, orang Kementerian, orang dari kedutaan lain untuk tahu apa berita terkini. Dia bukan sahaja bergantung dengan suratkhabar atau internet tapi saya perhatikan dia lebih selesa mendengar cerita dari professional dalam bidang masing-masing. Jarang nampak boss saya yang lama ini duduk buat paperwork dalam ofis.

Oh ya, hari ini saya dapat email yang kata research paper yang ketiga, yang dihantar ke Jurnal dah diterima oleh internal reviewers. Lega sebab sekurang-kurangnya ada orang nampak research yang saya buat ada nilai. Lepas ini kena tunggu keputusan dari external reviewer pula. Harap-harapnya dapat publish dalam Journal.

Hari ini juga, saya berjaya dapatkan temujanji dengan seorang yang penting dalam industri otomotif. Tapi tersentap juga bila dia berpendapat industri otomotif di Malaysia akan tenat jika tak di"buka" dan tiada saingan dari syarikat asing. Yang lebih tenat, rakyat tak tahu fakta itu atau bersikap tidak mahu tahu tentang pembangunan industri otomotif negara. Hmm..nampak gaya mungkin fieldwork kali ini menjadi medan luahan perasaan.

No comments:

Post a Comment