Wednesday, April 20, 2011

Makanan Sekolah

Waktu tadika, ada minggu kesedaran makanan berkhasiat, setiap seorang kanak-kanak dapat sekeping jadual makanan. Setiap hari kena makan setiap jenis dalam warna di jadual tuh. Hazim dah hafal nasi zat kuning, ayam zat merah, sayur zat hijau dll. 

Mulai dari hari ini Hazim dah mula makan bento (bekal/lauk) yang sama dengan Haziq, sama dalam menu harian sekolah. Umminya pun senang sikit bangun pagi nak buat bento. Kalau dulu, tadika Hazim dan sekolah Haziq lain-lain menu kena buat banyak jenis tapi kali ini hanya bento ayahnya dan Haziq Hazim. Dulu, waktu Haziq darjah 1, selalu tak habis sebab banyak benda yang dia tak suka. Boleh dikatakan semua jenis sayur dia tak suka. Tapi sejak masuk darjah 2, dia dah mula makan sayur. Darjah 3, bila tanya habis tak makan kat sekolah, dia mesti kata habis!. Hazim pula baru-baru ini ada buat senarai sayur yang dia tak suka makan. Cendawan dan γƒ”γƒΌγƒžγƒ³ (sejenis lada benggali?. tapi tak pedas). Kita tengok lepas nih ada lagi atau tidak senarai nih:)


Menariknya sekolah di Jepun, setiap ibu bapa diberitahu menu harian sekolah dengan apa khasiat menu tersebut. Setiap sekolah mesti ada nutritionist. Apa ya dalam BM?. Setiap bulan diaorang ada meeting untuk tetapkan menu untuk bulan depan. Setiap menu bulanan mesti ada masakan yang baru. Ada juga diberi resepi masakan tersebut. Kadang-kadang Haziq minta buatkan menu macam kat sekolah. Kena buka website Ward Office bawah Menu Sekolah Rendah mengikut daerah masing-masing sebab ada resepi setiap menu sekolah kat situ. Oh ya, setiap hari kena minum susu satu kotak yang dibekalkan waktu makan tengahari. Kena habiskan semua makanan dan susu. Yang bagusnya budak-budak nih boleh habis makanan kat sekolah walaupun ada sayur yang diaorang tak suka. Sebabnya diaorang tengok kawan-kawan boleh habis.

Boleh katakan senang rupanya makanan Jepun nih. Samada rebus atau bakar. Jarang ada menu yang berminyak. Sebab itu orang Jepun kurang masalah obesiti atau jantung. 3/4 menu setiap hari mesti ada kekacang atau sayuran. Kan bagus kalau sekolah Malaysia pun ada sistem menu sekolah yang sama. 

No comments:

Post a Comment