Friday, January 07, 2011

Rujukan

Bila masuk PhD bermakna banyak kena tulis paper hantar ke Journal. Dalam setiap paper mesti ada references dari research paper yang lain. Sejak dari tahun pertama, cari juga Reference Management Software yang bagus. Tapi kebanyakkannya kena beli. Nak cari yang percuma tapi bagus susah gaklah. Akhirnya jumpa Zotero. Dah pakai Zotero dekat dua tahun tapi tak khatam cara-cara nak guna. Complicated sikit bila nak cite dalam paper.

Hari Selasa lepas, pergi Universiti untuk sain biasiswa. Macam biasa, mulalah download journal dari perpustakaan Universiti masuk dalam laptop. Kalau dari rumah, tak banyak search engine yang boleh access. Tiba-tiba nampak EndNote Web. Wah, boleh cuba yang ini. Tak sangka boleh sambung buat kerja kat rumah. EndNote lagi mudah kalau nak cite in paper guna MS word. Cuma Zotero nih senang kalau nak simpan fail/link.

So sekarang nih, untuk memudahkan kerja buat dissertation nanti, semua references dalam hard disk tengah di susun dan update masuk dalam Zotero dan EndNote. Pening juga sebab ada dua tapi seronok sebab lepas ini tak payah taip satu-satu bibliography. Kalau tak jumpa dalam EndNote boleh tengok dalam Zotero. Oh ya, di Zotero boleh buat nota online lepas baca dalam PDF file.

Pernah tanya sensei Jepun macam mana dia tulis bibliography selama ini. Dia tak pernah pakai software mana-mana. Taip satu-satu masuk dalam paper!. Aduhai. Susah juga kalau Journal minta citation/bibliography ikut stail lain-lain. So, kalau ada sesiapa yang nak tahu mana Reference Management yang bagus, boleh tengok sini.

No comments:

Post a Comment