Monday, January 31, 2011

Masa


Dapat siapkan timeframe dari bulan 2 sampai bulan 3 tahun depan. Yay!. Semuanya on paper sahaja. Tak tahulah boleh ikut jadual atau tidak. Tertakluk pada boss, jadual sekolah Haziq dan Hazim, kedudukan kewangan, dan lain-lain termasuk keadaan cuaca yang tak menentu. Kalau musim sejuk, suhu mencecah 1degree di luar, segala otot dari kepala sampai kaki pun macam malas nak bergerak/berpusing.

Mula-mula buat jadual nih guna excel sebab nak tengok tarikh hantar thesis dan susun perkara dalam "todolist" dengan cara kira ke belakang. Maknanya berapa bulan sebelum hantar thesis, dah kena mula menulis secara serius. Kiranya masa dah suntuk. Sebelum mula tulis, ada dua/ tiga bulan untuk cari data, baca journal paper dan buat 現地調査. Yang warna merah semuanya urusan rasmi, kena hantar dokumen ke ofis Uni ataupun perkara yang perlu disiapkan. Warna biru muda adalah masa menulis. Enam bulan menulis campur tolak mungkin cuma 3 bulan. Huhu.. tak tahu sempat ke tidak. Warna merah jambu yang bawah sekali tak lain dan tak bukan bulan menuju kemerdekaan!!.

Sekurang-kurangnya bila tengok timeframe di atas, ada semangat nak habiskan PhD. Fikir positif. Malaysia Boleh!. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan.

No comments:

Post a Comment