Friday, January 21, 2011

Bezanya

Pernah tak rasa dah banyak baca tapi rasanya ada lagi benda yang kita tak tahu pasal topik itu. Ada lagi buku/journal paper yang kena baca sebab tarikhnya masih baru. Ini untuk mengelakkan kita membuat isi kandungan yang bertindih dengan artikel baru tersebut. Sensei galakkan membaca journal yang baru dalam bahasa Jepun dan English. Dalam bahasa Jepun sebab bidang otomotif, Jepun masih nombor 1 dan kalau tak baca tak boleh nak argue dengan sensei Jepun nanti.

Kadang-kadang juga terasa kebanyakkan benda yang dibaca hampir sama isi pentingnya. Terutamanya dalam artikel yang ditulis dalam bahasa Jepun/penulisnya orang Jepun. Kata sensei yang lain, researcher Jepun suka mengambil langkah selamat dengan tidak mengkritik researcher sebelum dia. Susah nak jumpa argument yang bertentangan dengan langkah kerajaan Jepun dalam artikel Jepun itu sendiri. Berbanding dengan artikel dalam English, mereka lebih bersifat "terang-terang" mempersoalkan setiap langkah/polisi kerajaan dan isi artikel dalam rujukan. Pening juga bila hantar paper yang dah ditulis pada sensei, dan sensei minta kita lebih "menyokong" polisi terdahulu walhal ianya sudah lapuk/basi kerana kurang berkesan. Kat sini pentingnya paper itu nampak neutral.

Apa yang saya dah buat?. Banyakkan membaca lagi sampai rasanya dah lari dari skop tema. Tak tahu nak cari balik permulaannya. Bila baca balik proposal yang dihantar tahun lepas, rasanya tak boleh lagi buat benda yang sama. Ada sipi-sipi sahaja. Hujung bulan 1 ini kena jumpa sensei nak bagitahu apa plan dalam research selepas ini. Dalam otak memang tak terfikir apa lagi. Pusing sana, belok sini pun takde cara lain. 現地調査 pun tak buat lagi.

Pernah baca dalam satu buku bahasa Jepun, kalau kita rasa kita dah letih, hampir putus asa, sebenarnya dah hampir dengan garis penamat. Sikit sahaja lagi nak habis jadi kena teruskan dan tak boleh berhenti separuh jalan. Itu yang nekad nak bagi habis PhD nih. Er.. lepas itu baru fikir nak cari kerja pula.

No comments:

Post a Comment