Thursday, January 27, 2011

Istimewa

Semalam waktu hantar Hazim ke sekolah, dia sibuk cerita pasal kawan-kawan tadika yang nak masuk Darjah 1 bulan 4 akan datang ini.

Hazim: Ummi, Aki-chan pun sama sekolah dengan Hazim. Tak sukalah...

Ummi: Eh, kenapa?. Tak baik tau.

Hazim: Sebab Aki-chan suka main-main kalau sensei tengah cakap kat depan.

Sebenarnya, Aki-chan (lelaki) satu kelas dengan Hazim adalah seorang kanak-kanak istimewa, ada Down Syndrome. Tapi budak ini baik sangat. Manja dan mudah rapat dengan semua orang. Kebanyakkan sekolah di Jepun menerima kanak-kanak istimewa walaupun ditempatkan dalam kelas yang berlainan. Ada juga sekolah khas untuk kanak-kanak istimewa ini tapi bilangannya sedikit. Takpun jauh dari rumah.

Puaslah Umminya fikir macam mana nak terangkan pada Hazim yang Aki-chan lain dari Hazim. Tak pernah berkawan dengan orang yang istimewa seperti Aki-chan waktu sekolah dulu. Jadi, hari ini kebetulan ada jaga perpustakaan sekolah Hazim, cuba baca buku-buku berkaitan bagaimana nak bergaul dengan kanak-kanak istimewa dari pandangan kanak-kanak. Barulah faham kenapa tak boleh kata kanak-kanak istimewa ini lain dari yang lain sebaliknya kena katakan yang mereka ini memerlukan perhatian yang lebih dari orang sekeliling.

Menjadi ibu pada anak-anak yang semakin membesar memang mencabar. Macam-macam soalan diaorang bagi. Nak tak nak kena Google atau baca dari buku di perpustakaan. Rasa tak puas kalau takde jawapan yang logik dari soalan Haziq dan Hazim. Kadang-kadang diaorang pertikaikan jawapan kalau tak berapa logik. Terutamanya Hazim yang otaknya ligat menyangkal apa yang dirasakan kurang tepat. Hazim, Hazim.....

No comments:

Post a Comment