Monday, November 14, 2011

Pasar Kraftangan

Dulang besar tuh nostalgik. Teringat makan nasi ambeng kenduri di kampung
Orang Jepun memang terkenal dengan seni kreatif tersendiri. Tak tahu mana datang seni diaorang nih. Mungkin sejak kecil dah dibiasakan dengan rekacipta dari bahan-bahan terbuang atau sebab sifat tidak ingin membazir yang disemaikan dari zaman Jepun kalah perang hinggalah dah mencapai status negara maju. Hari Ahad lepas ada event kraftangan dan barang antik di Mojiko. Sesapa yang suka kraftangan macam sulaman, bertukang, bunga, jahit dan hiasan rumah mesti rambang mata datang sini. Agak mahal juga tapi orang punyalah ramai. Ada booth yang jual macam-macam barang. Ada juga jual makanan macam pizza, donut, kopi tapi semuanya buat on the spot dan asli (resepi rekaan sendiri).

Dalam banyak-banyak booth nih, tertarik dengan satu tempat yang jual barang-barang antik. Memang barang-barang antik agak tinggi harganya sebab sukar ditemui tapi tak sangka terjumpa satu dulang besar, ada corak bunga merah kat tengahnya dan dikelilingnya daun hijau. 懐かしい。 Ingatkan murah tapi bila tengok tag harga, terkejut makcik!!..3000yen atau RM122 (ikut rate sekarang)!!!!. Mahal betul.

Bukan saja dulang nih tapi mesin jahit Singer pun ada jual. Tak berani nak tengok harga. Tapi rasanya sekitar RM800 ada kot. Pendek kata, semua barang-barang buruk yang kita buang ajer di Malaysia, kat sini dijual dengan harga berlipat berapa kali ganda tah. Tapi respek dengan cara diaorang hias booth, kreatif hingga menarik minat orang beli barang buruk semua nih untuk hias di rumah, tukar jadi kreatif dan cantik.

No comments:

Post a Comment