Monday, March 28, 2011

Fieldwork

Credit to Amazon

Bila buat fieldwork, tak banyak buku yang boleh rujuk secara keseluruhan tapi buku di atas bagus untuk pelajar PhD yang nak masukkan analisis fieldwork dalam dissertation nanti. Bukunya agak tebal tapi kandungannya banyak kepada nak pungut data dari survey dan interview. Ada juga cara nak kira data secara statistik tapi siapa yang takde asas statistik agak sukar nak faham (atau saya sahaja?).

Tak ramai student PhD (di Jepun) dalam bidang ekonomi yang buat fieldwork (現地調査) sebabnya semuanya suka buat econometrics. Formula sana sini. Cuma sejak akhir-akhir ini ada yang buat questionnaire. Masalahnya kalau buat questionnaire, percentage questionnaire yang kembali sangat sedikit. Nak kena follow-up pula tuh. Tapi kalau buat 現地調査, boleh terus dapat jawapan pada soalan dan balik boleh terus analisis.

Jadual untuk fieldwork bulan 5 dah hampir siap. Tinggal tunggu respons dari beberapa orang. Nak dapatkan interview di Thailand paling susah. Malaysia pun susah juga kalau tak tahu orang dalam. Yang penting sebenarnya connection/network. Kalau terus contact melalui website memang tak di layan. Terutamanya kilang yang besar-besar. Lagi satu, surat sokongan dari Supervisor pun penting. Oh ya, sponsor juga penting!! tapi apa nak buat universiti cuma boleh sponsor sekali dalam masa tiga tahun sahaja:(

No comments:

Post a Comment