Tuesday, November 09, 2010

Journal

Gembiranya dalam hati!!. Nak share dalam blog nih juga.....

Pertama kali paper (refereed & no corrections) dipilih untuk terbitan di ejournal (International Journal of Economics and Finance Studies). Paper yang present waktu conference di Izmir hari tuh. Berbaloi pergi jauh-jauh untuk bentang kertas. Walaupun cuma satu paper tapi boleh jadi pemangkin untuk terus hantar paper ke journal lain pula.

Satu lagi paper waktu present di Malaysia tahun lepas akan di cetak dalam buku terbitan UM awal tahun depan. Tajuk buku masih belum ada tapi organiser dah email kata confirmed.

Sebenarnya risau bila jadi phd student tak dapat nak publish paper ataupun paper kena reject. Alhamdulillah setakat ini, dua paper dah ok so lepas ini nak kena revise Literature Review dan cuba hantar ke journal UKM atau UM.

Lagi satu yang risau ialah fieldwork. Sensei dah suruh pergi Thailand/Malaysia buat fieldwork research sebelum bulan 3 tahun depan tapi funding belum ada so macam mana nak buat tuh. Kebanyakkan research grant lebih kepada sains tulen bukan bidang ekonomi atau sains sosial. Kalau minta funding dari Jepun, nak kena submit research proposal dalam bahasa Jepun dan peratus persaingan dari orang Jepun pula tinggi. Universiti sendiri pula limitkan 3 tahun sekali sahaja boleh minta research grant. Hmm...tengoklah macam mana lepas nih.

No comments:

Post a Comment