Friday, July 24, 2009

Bawa kereta di Jepun

1. Waktu pagi-pagi nak hantar Hazim ke tadika memang kena ikut jalan nombor 3 yang sentiasa sibuk tak kira masa. Kereta pula laju-laju. Selalunya ikut jalan depan traffic light sebab ada orang Jepun yang jalan pagi-pagi bawa anjing atau makcik-makcik Jepun yang exercise akan tolong tekankan lampu melintas jalan untuk beri kita jalan. Mungkin sebab diaorang tengok lama sangat tak boleh nak masuk jalan besar tuh yang diaorang tolong agaknya.

2. Bila dah sampai dekat dengan sekolah Hazim atau waktu petang nak ambil Hazim, selalunya bas bagi lampu tinggi suruh kita masuk. Kadang-kadang lama juga nak tunggu sebab kenderaan dari arah bertentangan (jalan nombor 3) banyak sangat.

3. Kalau singgah 7e dan nak masuk jalan utama time jam, mesti ada kereta yang akan bagi masuk. Sebagai tanda terima kasih, selalunya bagi lampu emergency sekejab.

4. Tapi dalam banyak-banyak kes baik hati ini, ada juga kes terpencil dan kebanyakkannya melibatkan TEKSI. Menyampah sungguh. Teksi kat Jepun tersangatlah kurang ajar, suka main masuk jalan orang dan tak bagi peluang langsung nak potong. Tak hairanlah kalau banyak eksiden di sini melibatkan teksi.

No comments:

Post a Comment