Saturday, February 25, 2012

Strawberi

Haziq paling banyak makan

Hazim jenis kumpul banyak dan lepas tuh baru makan

Ladang strawberi. Bersih ajer..

Semalam tengok tv ada buat ichigo gari (petik strawberi). Macam sedap ajer jadi pagi tadi buat rancangan mengejut ke ladang strawberi. Kebanyakkan ladang strawberi kena tempah tapi semuanya penuh jadi kami pergi yang tak perlu tempah. Cuma kena datang awal takut strawberi dah habis. Kami pergi ke Buzen Fruits Land dalam 1 jam setengah dari rumah. 

Tempatnya memang terpencil tapi pemandangan atas bukit dengan pokok-pokok semua memang indah. Tak sempat nak ambil gambar. Bayar untuk dewasa dalam 1,500 yen dan dalam 30 minit makanlah selagi mampu. Nak bawa balik pun boleh. Kami pergi ladang strawberi jenis Amaou, strawberi paling popular di Fukuoka sebab manis dan besar. 

Setengah jam dalam ladang nih memang heaven!!. Strawberi cicah dengan susu pekat, sedap sangat!!!. Haziq paling laju makan. Cari strawberi dari satu baris ke baris yang lain. Tak boleh langkah sebab takut terpijak strawberi. 

Haziq ternampak macam pokok bawang besar kat celah-celah pokok strawberi dan dia sibuk tanya kenapa tanam pokok bawang besar. Hazim pula yang jawab kata lagi bagus tanam celah strawberi  supaya rasa buah strawberi lagi sedap. Lepas tuh ada orang Jepun tergelak dengar Hazim cakap dan tanya kat orang yang jaga ladang kenapa ada tanam pokok bawang. Rupa-rupanya bukan pokok bawang besar tapi pokok bawang putih. Tujuannya untuk elak tanah dan pokok dirosakkan oleh ulat dan nak kualiti tanah sentiasa baik. Ooo...kami pun ikut sama belajar. Bagus kalau tanam pokok bawang putih dengan pokok sayur yang lain. Nak cuba lah nanti....

No comments:

Post a Comment