Wednesday, September 22, 2010

Perpustakaan

Semalam pergi Uni. pulangkan buku. Lepas tuh, lepak di perpustakaan buat kerja sekolah. Mulanya nak lama sikit tapi aircond tak dibuka untuk tingkat bawah. Diaorang buka tingkap luas. Jadinya agak panas dan bising dengan bunyi kenderaan. Kenalah balik awal ke Moji.

Hari ini, pergi perpustakaan awam di Kokura lepas hantar Hazim ke sekolah. Pukul 9 setengah pagi dah tercegat di depan pintu masuk. Ramai juga orang ke perpustakaan pagi-pagi. Kebanyakkannya orang-orang tua. Memang Jepun nih masyarakat yang suka membaca. Bermacam-macam jenis buku ada. Ada ruang khas untuk ibu-ibu yang bawa anak kecil dan sofa empuk untuk orang-orang tua yang sakit belakang untuk duduk sambil membaca. Nasib baik di sini tidak disediakan kerusi urut sahaja!.

Pencapaian hari ini setakat pukul 12 tengahari:
3 journal papers (English)
3 Articles (Japanese)
2 pages (notes)

Lagi setahun setengah nak habis PhD tapi terasa macam nak ambil sampai Postdoc., 2 tahun kat Jepun. Selagi tak dapat kerja sebagai pensyarah selagi itulah rasa tak stabil nak balik Malaysia. Tapi memikirkan pendidikan agama Haziq dan Hazim, kenalah gagahkan diri balik Malaysia, tempuhi semua cabaran.

No comments:

Post a Comment