Monday, September 20, 2010

Cuti

Hari ini hari Isnin tapi Jepun masih bercuti. Hari untuk orang-orang tua. Minggu lepas, Hazim dan kawan sekelas dia buat persembahan 竹太鼓 (gendang yang dibuat daripada buluh panjang) depan orang-orang tua. Diaorang berlatih untuk persembahan Hari Sukan 2 Oktober ini.

Dua hari lepas, hari Sabtu, Teratak Shiawase menerima kunjungan tetamu dari jauh, Gorey and the Gang, Tokuyama (dalam 1.5-2 jam dari Moji) dan juga kohai Ube yang baru sahaja pulang dari Malaysia. Masak nasi, mee dan macam-macam. Lepas tu, bawa diaorang jalan-jalan ke Mekari Park dan Mojiko Retro. Tempat yang biasanya kami bawa kalau orang pertama kali sampai ke Moji.

Semalam, hari Ahad kami, orang-orang Malaysia di Kitakyushu pergi petik anggur (巨峰) dan buah pear (なし) di Iizuka. Tapi kali ini buah pearnya agak kecil sebab jenis yang lain, 豊水. Lepas habis petik buah, kami pergi mandi sungai. Yang ini memang budak-budak suka. Siap ada tali ikat kat pokok untuk diaorang main terjun-terjun dalam sungai. Kalau ikut hati, mak budak pun nak join sama tapi apakan daya, zaman dah berlalu. Uhuk!.

Hari ini kami semua rehat kat rumah. Nak mula buka buku dan siapkan paper nak hantar journal. Esok nak kena jumpa supervisor untuk tunjuk slides for PhD presentation 15 Oktober nih. Rasa macam serabut dalam kepala otak dengan segala data yang nak kena cari. Macam nak ambil digital sabbatical lah pula.

No comments:

Post a Comment