Thursday, November 27, 2008

TV Show yang menarik!

Semalam tengok satu variety show. Tajuknya Waratte Koraete (in japanese only)


Secara ringkasnya, MC (Tokoro-san) nih akan main darts tapi kat peta Jepun (darts no Tabi= Darts Journey/Trip?). Lepas tuh dia akan assign sesiapa pergi ke tempat yang kena dart tuh dan interview local people pasal macam-macam issue. Orang yang kena pergi tuh kebanyakkannya celebrities.


Menarik sebab boleh tengok kehidupan orang Jepun kat kampung atau tempat yang tak pernah di dengar namanya sebelum nih. Kadang-kadang diaorang interview budak-budak dan tanya soalan yang simple tapi jawapan yang diberi memang menarik. Yang orang dewasa pun tak sangka budak kecil pun boleh bagi jawapan seperti itu.


Tapi semalam diaorang tunjuk Sekolah Bahasa Jepun di luar negara Sebelum nih mungkin di Asia dan sebagainya tapi semalam di German. Ada seorang pelajar nama Kim (orang lelaki German) buat Master Thesis tajuk Analysis on Waratte Koraete (tv show nih). Wow...Ini pun boleh jadi tittle Master Thesis kan. Memang dia tengok rancangan tv (mungkin dia request copy tv show nih dari Jepun dan producer tv show nih tahu pasal Kim) dan buat analisis apa isi kandungan tv show nih, apa effect kat masyarakat, apa yang menarik tentang rancangan nih dan sebagainya. Tapi Kim memang fasih cakap Jepun la.


Kim nih bawa orang TV show jumpa Professor dia yang lagi fasih cakap Jepun. Bukan setakat fasih tapi takde slang German lagi. Rupanya bukan sahaja ada Master Thesis tajuk nih, ada student yang lain buat pasal Otaku (orang yang minat anime Jepun), pasal fashion kat Tokyo (yang mekap tebal2 pastu pakai baju gown la, baju fesyen yang lain dari yang lain) dan macam-macam lagi analisis tentang budaya Jepun.


At last, Kim dijemput datang ke TV show nih kat Jepun sama rakan sekelas dia yang juga fasih cakap Jepun. Dapatlah dia jumpa celebrity pujaan dia, Hoshino Aki....Malu-malu lagi...huhu... Dihujung rancangan, producer tv show tuh suruh Kim dan kawan dia buat Darts no Tabi untuk dia rasa sendiri macam mana TV show nih dibuat supaya dia boleh masukkan dalam Master Thesis dia nanti. Bertuah sungguh. Sesiapa yang boleh tengok TV show ni, tengoklah lagi 2 minggu nanti. Diaorang akan tunjuk Kim dengan kawan dia travel ke mana-mana tempat di Jepun yang kena dart untuk interview orang Jepun.


Kalau kat Malaysia ada rancangan TV macam nih, bagus juga sebab dapat promote kampung sendiri dan tahu budaya di tempat tuh macam mana. Loghat tempat tuh ker, makanan kat tempat tuh ker dan sebagainya. Tapi yang paling best buat Master Thesis tajuk TV show dan dapat sponsor datang Jepun lagi. Huhu...

No comments:

Post a Comment