Monday, January 25, 2010

Terowong

Dah lama plan nak ke Busan, Korea (shopping punya pasal) naik feri dari Mojiko atau Shimonoseki. Tapi bila memikirkan kena duduk dalam feri dari pukul 6 petang (Shimonoseki ) dan sampai di Busan pukul 8 pagi keesokkannya, terasa bosan lah pula. Ramai yang kata barang-barang di Busan murah-murah belaka.

via Korea Times

Menurut berita dalam Korea Times ini, kalau idea terowong bawah laut sepanjang 200km ini jadi kenyataan, terowong ini akan jadi terowong bawah laut terpanjang di dunia. Sekarang terowong antara UK dan Perancis paling panjang dengan 50.5 km.

Selain dari itu, ekonomi dua hala (terutamanya dengan FTA antara Jepun dan Korea yang asyik tertangguh) akan bertambah pesat. Ramai pihak yang sokong supaya buat terowong bawah laut nih. Mengikut satu survey, 60% dari yang jawab berasa ekonomi Busan akan lebih baik jika terowong jadi realiti.

Tapi ramai juga orang Korea yang masih anti-Jepun menghalang pembinaan terowong ini dengan ada yang berpendapat Jepun akan lebih untung dalam hal ini.

Apa-apa halpun, pembinaannya pasti memakan masa yang lama. Tapi tak hairanlah kalau dengan gabungan teknologi Jepun dan Korea, terowong bawah laut ini mungkin akan memakan masa dalam 3-4 tahun sahaja. Boleh merasa naik shinkansen ke Busan nanti.....


No comments:

Post a Comment