Thursday, January 28, 2010

Pemakaman



Sejak Almarhum Sultan Iskandar mangkat 22 Januari 2010 yang lalu, tercari-cari video di Youtube yang ada tunjuk istiadat pemakaman. Akhirnya jumpa bila keluar dalam Berita Harian Online hari ini.

Sebelum itu, baca dalam forum, facebook, suratkhabar kata anakanda dan cucunda Almarhum turut turun ke dalam liang lahad untuk masukkan tanah dan semuanya. Talkin yang dibaca pun menusuk kalbu. Akhirnya dapatlah tengok dalam video. Memang betul. Terasa syahdu.

Sedih kehilangan sultan yang baik dan dekat dengan rakyat. Ingat lagi waktu Almarhum Sultan Iskandar datang ke sekolah rendah yang memang di pendalaman dengan menaiki helikopter untuk merasmikan sekolah agama yang baru. Dapat salam dan memang baginda seorang sultan yang simple dan tidak suka dengan protokol yang berat-berat. Suka tengok bila dia senyum dan muka pun happy semasa kami persembahkan nasyid dan berzanji waktu Almarhum sampai.

Semoga Johor lebih terus cemerlang di bawah pemerintahan Sultan Johor yang baru, Sultan Ibrahim Ismail. Insya'Allah.....

* Boleh lihat video bahagian kedua dalam youtube bawah channel BHonline 1

No comments:

Post a Comment