Thursday, April 10, 2008

Sakura di beberapa tempat

Hari sabtu lepas cuaca baik. Lepas breakfast Ayah, Ummi, Haziq dan Hazim gi jalan-jalan ke Tamukoyama Park di Moji (jalan nak ke Kokura). Taman ini adalah tempat yang pertama sekali kami singgah waktu baru sampai di Moji tahun 2006. Orang tak berapa ramai. Angin pulak kuat. Bunga sakura banyak bertaburan di tanah. Haziq dan Hazim seronok kutip bunga sakura.

Pemandangan pekan Moji dari atas bukit di Tamukoyama Park. Time nih angin sejuk jugak. Nun jauh sebelah laut sana adalah bandar Shimonoseki, Yamaguchi Prefecture. Pemandangan malam di sini juga indah sekali. Dengan lampu di Jambatan Kanmon.

Hari Selasa, Ayah cuti kerja so gi jalan-jalan ke Kokura Castle dan Riverwalk di Kokura. Cuaca pun baik dan cantik. Waktu sampai di Kokura Castle, orang pejabat tengah keluar makan tengahari. Spot menarik untuk lunch bawah pohon sakura. Ramai orang bawa lunch makan kat sini. Tak de bau beer sangat sebab hari kerja so tak nampak Jepun mabuk di siang hari.

Close-up cik sakura di Kokura Castle.

Sakura di taman permainan Kodomo no Mori. Naik kereta dalam 10 minit sampailah ke taman ini. Taman nih selalu gak pergi sebab suasananya aman damai dan tenang Orang pun tak ramai. Sekali sekala exercise turun tangga naik tangga kat sini pun best. Di tengah-tengah taman nih ada tasik kecil dan padang rumput untuk main gelongsor. Tapi selalu penuh dengan budak-budak sekolah rendah. Kalau nak mendaki Gunung Kazashi, disinilah pintu masuknya. Tapi takut sebab ada monyet liar.

No comments:

Post a Comment