Friday, June 01, 2012

Balik dah..

Dah berbulan juga tak update blog nih. Untuk pengetahuan semua yang singgah "Dari Kacamata Ummi", kami sudah pulang ke tanahair tercinta!. Alhamdulillah semuanya selamat. Banyak yang berlaku selama 2 bulan sejak kami pulang. Haziq dan Hazim dah masuk sekolah lepas 3 minggu balik dari Jepun. Tak sanggup tengok diaorang duduk rumah lama-lama tak pegang buku, tak pergi sekolah. Walaupun tak boleh bercakap BM lagi, hantar juga ke sekolah. Biar tak faham atau boleh cakap BM, nanti lama-lama telinga dah biasa dengar BM, otak pun boleh proses untuk cakap sendiri BM. Sebelah petang hantar ke sekolah agama ABIM. Haziq dan Hazim dah diajar asas sembahyang, mengaji, mengenal huruf jawi sejak di Jepun jadi bila ke sekolah agama, diaorang lebih senang belajar berbanding sekolah kebangsaan. Kalau di rumah kami semua cakap Jepun untuk elak dari lupa bahasa Jepun. Nak tidur pun Haziq dan Hazim ambik buku cerita Jepun. Baru-baru nih dapat surat dari kawan-kawan sekolah Hazim. Hazim excited sampai tak sempat-sempat nak terus reply surat diaorang.

Cuti sekolah dua minggu, Ummi hantar diaorang ke kem anjuran UPM selama seminggu tapi balik hari. Bagus juga kem nih. Bila tanya fasilitator (salah seorangnya Ustaz yang ajar Haziq di sekolah kebangsaan) keadaan Haziq dan Hazim di kem, ramai yang kata diaorang nih walaupun tak pandai cakap BM, rajin bertanya apa makna atau apa yang fasi cakap di depan. Bukannya sepanjang masa belajar Alquran, hafazan surah tapi ada juga game berkonsep. Hari-hari kalau ambil diaorang, mesti berebut nak bercerita dengan Ummi apa yang diaorang buat kat Kem. Semalam bila tanya diaorang kalau ada kem macam nih, nak pergi lagi tak?, dua-dua orang kata nak, sebab seronok ada macam-macam. Alhamdulillah, takdelah sepanjang cuti sekolah nih Ummi tengok Haziq dan Hazim asyik main game kat komputer/iphone.

Next week pula, Ummi cuti 2 hari so tengah fikir nak training diaorang sambil petang-petang ajak gi taman mainan. Training penting iaitu training iron baju, basuh bilik air dan basuh pinggan. huhu. harap-harapnya anak-anak terunaku lulus!...


No comments:

Post a Comment