Wednesday, October 26, 2011

Seminar Horie大使

Semalam ada Special Lecture by bekas Ambassador Jepun ke Malaysia, Horie Taishi kat Uni. Walaupun tak sempat kerja bawah dia sebab dah fly ke Jepun 6 tahun lalu, tapi dapatlah borak-borak dengan dia pasal Embassy. Rindu pula nak balik embassy tapi tidak pada suasana bekerja kat sana. Huhu..

Dia banyak cerita pengalaman selama 4 tahun (kalau tak silap) di Malaysia. Sebelum tuh dia pernah di Qatar so dia tahu sedikit sebanyak mengenai Islam dan budaya di negara Islam. Awal-awal lecture, dah bagitahu yang Malaysia nih banyak perayaan (mungkin nak bagi hint yang orang Malaysia nih kerjanya asyik cuti ajer?), banyak open house, tak kisah berbeza fahaman agama pun boleh sambut perayaan sama-sama dan banyak lagi yang bagus-bagus pasal Malaysia. Sekali sekala ada gak dia tanya soalan kat budak Malaysia yang ada cuma 7 orang dari 100-200 orang Jepun dalam dewan, dari atas pentas.

Lepas habis lecture, ada seorang jepun tanya soalan pasal kawan dia datang Malaysia kena rompak duit beribu tapi Horie大使 bagitahu yang kes jenayah kat mana-mana negara seperti Indonesia, Philippines atau di Perancis sana sekalipun, mesti ada kes orang Jepun kena rompak. Salah satu sebabnya, orang Jepun terlalu mudah percaya pada orang yang luarannya nampak baik, tapi sebenarnya orang jahat. Dulu waktu kerja di embassy, selalu sangat orang Jepun hilang passport, duit, wallet, tiket nak balik Jepun habis kena samun. Tapi setiap kali tuh mesti ada orang embassy yang tolong (samada guna duit diaorang sendiri atau duit emergency embassy) untuk sedaya upaya bagi balik Jepun. Bayangkan dengan tak reti cakap English, orang Jepun boleh berani melancong ke pelusuk dunia. Kadang-kadang bukan lelaki tapi perempuan, seorang pula tuh. Tabik atas keberanian dan kesungguhan diaorang untuk cari pengalaman!.

Habis lecture, kami budak Malaysia diajak untuk join kelas Imazu Sensei. Ada student dari Indonesia, Afghanistan, Saudi Arabia & Bangladesh. Macam-macam yang kami belajar dari sini. Betapa bangganya kami sebagai rakyat Malaysia, di bawah Look East Policy dapat menimba ilmu kat negara Jepun dan dipandang sebagai contoh untuk negara Islam yang membangun. Itulah kesimpulan dari perbincangan kelas semalam. Proud to be Malaysian!!



4 comments:

  1. ha'ah..kalau tengok kalendar mmg Msia banyak cuti.

    ReplyDelete
  2. Tak tahulah mana bagus. Banyak cuti macam Malaysia atau cuti awam sedikit macam Jepun, terlebih kerja...

    ReplyDelete
  3. byk sgt ke cuti mesia. kalau kitorang kira lebih satu dua hari je dr jepun, x masuk cuti states la. ni tau sbb mmg cuti follow jepun.

    ReplyDelete
  4. aku rasa cuti malaysia banyak yang bersambung2, tuh yang nampak banyak. Kalau cuti kat Jepun selalunya tengah minggu, jarang nak sambung ngan sabtu ahad. Dulu aku kerja embassy ikut dua negara nyer cuti tapi taklah panjang macam cuti malaysia. Maybe taishi maksudkan waktu dia kerja kat embassy jepun dulu agaknya..

    ReplyDelete