Thursday, May 13, 2010

Makan

Tajuk entri semuanya hanya menggunakan satu perkataan untuk mengelakkan ketandusan idea kelak. Disebabkan dulu pernah buat entri tajuk "dulang", so kali ini tajuk entri makan lah.

Lama tak makan dalam dulang bertiga dengan Haziq dan Hazim. Bila kata hari ini makan malam kita makan dalam dulang, suka diaorang. Suka berebut tapi kali ini Hazim surrender awal sebab dia dah makan roti 2 keping waktu balik sekolah.

Kalau dulu sekolah agama di Johor, waktu ada Maulidur Rasul mesti makan beramai-ramai dalam dulang besar. Orang Jawa kalau kenduri pun makan dalam dulang. Bila makan dalam dulang ramai-ramai, akan ada sikap bekerjasama (habiskan makanan dalam dulang), bertolak ansur (kalau tengok kawan tuh lauknya sikit, tolak sikit lauk depan kita kat dia) dan yang penting tidak membazir (kalau setengah tempat dibekalkan beg plastik untuk dibawa balik lebihan nasi dan lauk).

Oh ya, lauk kami hari ini pula ialah ikan saba bakar bungkus daun pisang (daun pisang beli di Baticrom, Tokyo nun jauh sana!), kobis tumis dan sotong masak kimchi sama γƒ”γƒΌγƒžγƒ³(sejenis lada Jepun yang tak pedas langsung). Alhamdulillah kenyang!...

No comments:

Post a Comment