Friday, May 14, 2010

Katak

Yang warna hitam di dasar akurium tuh berudu tengah berehat.
Dah ada dua ekor katak lekat di dinding akurium.

Bila ada dua anak lelaki yang aktif, tak sempat nak "geli" bila tengok berudu, lipas, ulat dan serangga yang seangkatan dengannya.

Setiap pagi, bila sampai kat kelas, Hazim akan singgah tengok berudu dalam akurium. Dia tahu bila kaki belakang keluar, kaki depan dan bila ekor berudu hilang untuk jadi katak. Mula-mula geli tengok sebab berudu tuh semuanya warna hitam dan mula keluar kaki belakang tapi lama-kelamaan bila kena teman Hazim bercerita pasal berudu, dah jadi biasa tengok. Berudu tuh pun sampai kenal kat kami sebab setiap kali sampai mulut buka tutup buka tutup.

Teringat waktu kami adik beradik kecil-kecil dulu cari berudu dalam parit dan masukkan dalam baldi, bawa balik rumah. Sampai kat rumah emak suruh buang sebab nanti jadi katak. Huhu. Takut kena kencing katak. Bisa katanya.

Tapi bila tengok Hazim berminat tengok perubahan dari berudu jadi katak, rasa kagum dengan cara cikgu mendidik anak Jepun supaya berminat dengan sains semulajadi. Tapi kalau kat Malaysia, Haziq dan Hazim kata nak bela berudu dalam akurium, er...pikir dua tiga kali gak la.....

* Mengikut fakta dalam buku mengenai katak, katak pun boleh lemas. Waktu perubahan dari berudu ke katak, sebenarnya pernafasan mereka juga berubah dari エラ (insang) ke 肺(paru2). Jadi bila dah keluar empat kaki, letak batu besar dalam akurium untuk katak tuh bernafas di darat sementara proses perubahan menjadi katak lengkap sepenuhnya.


No comments:

Post a Comment