Friday, August 07, 2009

Balik kampung Saijo

Minggu lepas balik kampung kat Saijo, Hiroshima Prefecture. Kali ini saja-saja nak jumpa Senba Sensei dan family Awin. Last sekali jumpa Senba Sensei waktu pregnant Hazim kat Malaysia. Sekarang Hazim dah 4 tahun. Punyalah lama tak jumpa tapi sekali jumpa, sensei masih macam dulu. Lembut ajer cara cakapnya. Ajak sensei makan roti nan sebab Haziq dan Hazim memang suka makan nan di Restoren Spicy Bar dekat-dekat dengan Hondori. Bandar Hiroshima pun dah berubah. Warna-warni lagi. Rasanya tak berani nak bawa kereta kat bandar Hiroshima sekarang sebab jalan pun dah tak ingat dan manusia pun punyalah ramai.

Lepas makan dengan sensei, hantar sensei balik rumah dan kami bertolak ke Saijo. Ingatkan nak camping tapi hujan turun dengan lebatnya so kenalah cancel dan bermalam di hotel. Baru sahaja ada kes tanah runtuh so tak jadilah camping lepas hujan kat dalam hutan. Kalau tepi laut mungkin ok.

Esok pagi baru dapat jumpa Awin, Fendi dan anak-anak mereka. Tersangatlah comelnya si Syaef, Safiah dan Syafiq. Suka sangat main dengan Syafiq yang asyik senyum dan ketawa bila diagah. Haziq dan Hazim pula sibuk buatkan origami untuk Syaef dan Safiah.

Bila jalan-jalan di Saijo, terasa Saijo banyak berubah sejak 11 tahun yang dulu. Jalan nak balik rumah dulu pun dah lupa. Banyak kedai makan dan jalan pun makin luas. Lagi satu, banyak betul love hotel!. Dulu rasanya tak banyak macam sekarang. Untuk siapa?. Student Hirodai?...


No comments:

Post a Comment