Monday, October 13, 2008

Rombongan

Semalam kohai tachi dari Yamaguchi datang beraya ke Teratak Shiawase kami dalam 5 kereta. Asyik makan rendang, nasi impit, lodeh dan seangkatannya so kali nih masak Nasi Ambeng bungkus daun pisang. Disebabkan semalam makan kat luar, bungkuslah nasi Ambeng dekat 30 bungkus dalam daun pisang.


Diaorang sampai dalam pukul 12 tengahari. Singgah rumah makan kuih raya dulu barulah bertolak ke Mekari Park untuk makan nasi kat sana. Kebetulan cuaca memang cantik so ramailah Jepun bawa anak-anak ke situ.


Hampir kesemuanya tak pernah makan nasi Ambeng. Ada yang tanya apa beza nasi bungkus biasa dengan Nasi Ambeng. Nasi Ambeng nih orang berketurunan Jawa akan masak time Kenduri doa selamat dan makan di dalam dulang alas daun pisang dengan lauk pauk lebih dari 5 jenis. Satu dulang makan beramai-ramai selalunya 4 orang. Antara lauk wajib ialah serunding, Sambal Goreng Jawa (ada masuk tempe), bee hoon goreng atau mee goreng, ikan kering dan sayur kerabu.


Kenyang tengok diaorang makan semalam. Terima kasih pada kohai tachi yang bawa mee goreng, kuih keria (Hazim suka sangat!), cocktail buah, puding jagung, kek coklat dan kuih raya (Yatt buat sendiri-sedap!).


Lepas makan-makan di Mekari Park, bertolak ke rumah untuk acara makan kuih raya lagi (atau acara merehatkan badan selepas makan?). Sebelum itu, singgah di lokasi wajib di Mekari Park untuk bergambar.


Terima kasih kepada kohai tachi yang sudi datang ke Teratak Shiawase kami. Maafkan kami kalau ada yang terkasar bahasa, terkurang kenyang, terlajak perbuatan dan semua yang ter, ter, ter,....Teratak Shiawase kami sentiasa terbuka untuk semua. Jemputlah datang!


* Sila google untuk tahu rupa Nasi Ambeng tuh camne...

No comments:

Post a Comment