Tuesday, October 07, 2008

Radio Jepun

Tiap-tiap pagi kalau hantar Haziq dan Hazim ke sekolah mesti nak dengar radio FM Fukuoka. DJ Nakajima (lelaki) dengan DJ Kohama (perempuan) rajin berceloteh pasal gelagat orang sekeliling dan isu semasa. Radio Jepun banyak cakap, selalu ada ranking dari lagu sampailah food kat onsen ryokan (restaurant). Ada juga kuiz dan physcology analysis. So kalau tak faham bahasa jepun rasa boring gak dengan radio diaorang. Kalau ke Yamaguchi, on the way nak balik Moji ada dengar satu program kat FM Yamaguchi pasal cerita-cerita kelakar pendengar.



Satu hari ada pendengar perempuan (umur dalam 40-an) hantar mail ke FM Fukuoka ceritakan pengalaman dia jalan-jalan ke Hakata. Disebabkan first time dia sampai Hakata, dia tersesat jalan. Jumpa satu couple kat situ (Hakata tuh kira bandar besar dan tumpuan orang shopping) dan dia tanya kat mana stesen keretapi terdekat untuk pergi ke satu tempat nih. Couple tuh bawa dia ke stesen keretapi dan diaorang siap tolong bayarkan tiket dia sekali!. Tunggu dia masuk dalam keretapi dengan selamat!. Pendengar tuh kata dia tak sangka masih ada orang Jepun yang baik hati nak tunjuk jalan sampai level camtuh. Mungkin harga tiket tuh tak seberapa tapi yang mahal ialah keikhlasan couple tuh menolong dia.....


Dengan cerita kat Jepun dari kes bunuh sampailah kes politik, memang tak dinafikan kadang-kadang diaorang lebih suka pentingkan diri sendiri atau lebih suka menjaga tepi kain sendiri. Walau bagaimanapun masih ada orang Jepun yang baik hati dan ikhlas menolong. Kalau kita buat baik kat orang, orang pun buat baik kat kita. Betul tak?.



No comments:

Post a Comment