Tuesday, May 17, 2011

Bersih

Semalam Hazim balik sekolah cerita yang waktu 掃除 ( cuci/ bersihkan), tugas dia di kelas. Kata dia, penat. Biasalah, Hazim nih kadang-kadang in order nak ambil hati cikgu dan kawan-kawan, dia akan cuba buat lebih dari biasa. Tuh yang sungguh-sungguh lap lantai agaknya.

Teringat waktu Haziq darjah 1 dulu. Balik sekolah, dia pun cerita yang dia kena cuci tandas!!. Terkejut Umminya. Manakan tidak, kalau dulu kat sekolah rendah, kena cuci tandas tuh samada kena buli ataupun denda.

Rupa-rupanya, sekolah Jepun takde tukang cuci sampah, tukang bersihkan tandas dan sebagainya. Budak- budak digalakkan bersihkan sekolah sendiri supaya dapat mendidik jiwa suka pada kebersihan sejak kecil lagi. Setiap minggu kawasan untuk dicuci bertukar. Ada yang kena lap koridor, bersihkan perpustakaan dari habuk, bersihkan kelas dan siram pokok bunga. Menarik kan. Tapi kadang-kadang ada jer budak yang main- main. Bila cikgu datang check, semua cepat- cepat buat kerja balik semula. Huh, budak- budaklah katakan. Main jerlah....

No comments:

Post a Comment