Friday, October 01, 2010

Terbang

Untuk catatan pejalanan Osaka-KL-Istanbul(1) 2/oct-15/oct

Hari sabtu petang, lepas habis hari sukan Hazim, kitaorang 3 beranak bertolak dari Pelabuhan Moji ke Osaka dengan menaiki feri. Satu bilik ada dua buah katil dua tingkat. Takdelah besar mana bilik tapi kami dapat satu bilik jadi senanglah nak lepak-lepak. Perjalanan memang jauh tapi kalau sekali sekala tukar angin memang best naik feri. Suka Haziq dan Hazim tengok pelabuhan dan dapat naik kapal. Pukul 9 malam dah masuk tidur dan esoknya bangun, feri dah sampai osaka. Disebabkan kami saja yang bukan berkumpulan, ada teksi dah menunggu untuk hantar sampai ke stesen keretapi.

Lepas sampai kat stesen keretapi, tunggu dalam 15 minit, sampailah keretapi yang nak ke Kansai Airport. Orang pun tak ramai pagi-pagi. Sampai jer kat airport terus masuk line beratur nak check-in. Tengok masa masih ada jadi kami masuk awal, jalan-jalan dalam airport.

Nasib tak baik dapat kapalterbang malaysia airlines yang takde tv setiap satu seat. Apalagi boring giler budak dua orang tuh. Habis segala posisi duduk diaorang cuba. Mainan pun tak banyak. Sampai sahaja di KLIA pukul 4 petang, lepaskan Haziq dan Hazim di tempat mainan sebelah KFC. Bukan main suka sebab bebas menjerit, ketawa, kejar sana kejar sini. Orang semua pelik tengok diaorang cakap bahasa Jepun. Tengok mak lak melayu. Huhu.

Pukul 9 malam, kami masuk untuk transit ke Istanbul. Passpot Hazim dah kurang dari 6 bulan jadi gate automotic tak boleh buka. Pegawai imigresen datang dan terpaksa terangkan pada pegawai tuh yang nanti on the way nak balik dari Istanbul ke Osaka baru renew passport. Dia kata ok bagi diaorang cuma takut belah Turki yang reject.

9 jam lebih duduk dalam kapalterbang dari KL ke Istanbul memang boring. Nasib baik ada tv seorang satu seat. Haziq dan Hazim mula-mula masuk kapalterbang dah tidur. Lepas tuh asyik main games dan tengok movie. Sampai Istanbul pukul 6 pagi. Sambil beratur untuk imigresen sambil tuh dalam hati asyik berdoa moga-moga passport Hazim takde apa-apa.

-bersambung-

No comments:

Post a Comment