Wednesday, October 06, 2010

Masjid


Dalam Basilica Cistern (Yerebatan Sarnici)

Bila tram sampai, kami pun beratur nak masuk tapi kiri kanan depan belakang semua berpusu-pusu nak masuk. Tiba-tiba ada orang lelaki sebelah kata dalam bahasa Turki dan semua orang terus bagi laluan untuk kami masuk. Agaknya dia kata ada budak nih, bagi laluan. Fuh, lega dapat masuk. Dalam tram, adalah orang kata "malaysia" dalam bahasa Turki kat tepi. Sementara nak sampai, tanyalah orang perempuan yang diri depan mana hentian Sultanahmet. Dia kata lagi 6 stesen. Orang keliling semua suka pegang kepala Haziq, senyum tengok budak dua orang nih. Dalam berdiri tuh nampaklah sorang budak lelaki dalam umur awal 20-an kot tengah berzikir sambil pegang tasbih. Pakai baju kerja biasa ajer. Sebelum sampai Turki, dalam otak memang tahu orang Turki kurang bab-bab islamik sikit tapi bila nampak budak lelaki nih terasa mungkin dah berubah sedikit dari beberapa tahun lalu.

Sampai sahaja di Sultanahmet stesen, terus turun dan mula cari hotel. Cantiknya kat sini. Suasana pagi dengan bangunan warna-warni berbeza di Jepun, papan tanda yang meriah dengan tulisan turki, Masjid Biru dan Hagia Sophia membuatkan hati rasa terharu sebab dah sampai di Istanbul. Haziq tolong bawa beg dan kami berjalan ke arah hotel.

Sampai di hotel, buat urusan pendaftaran, bila masuk bilik, Alhamdulillah dapat bilik luas. Ada mesin basuh lagi. Haziq dan Hazim terus capai remote tv nak tengok kartun. Kartun cakap Turki pun diaorang boleh gelak.

Lepas rehat dan mandi, kami pun keluar cari makan tengahari. Jumpa beberapa kedai kebab. Tak tahu nak pilih yang mana. Akhirnya kami duduk kat kedai kebab depan Masjid Biru dan order chicken doner untuk Haziq dan Hazim, Ummi lak kebab daging. Sedap pula makan panas-panas.

Habis makan, kami bertolak ke Masjid Biru yang kebetulan baru lepas azan Zuhur. Ingatkan nak masuk sembahyang tapi Haziq dan Hazim asyik sibuk nak main jadi kami cuma duduk di luar. Ada anak orang Turki yang main lari-lari kat tepi masjid habis kena marah dengan guard sebab buat bising.

Bila tengok keadaan Haziq dan Hazim macam letih dan asyik ajak balik, jadi kena tangguh tengok Hagia Sophia yang terletak berdepan dengan Masjid Biru. Biasalah bila berjalan dengan budak, kenalah ikut ragam diaorang. Lagipun dekat ajer dengan hotel. Esok sahajalah pergi. Sampai bilik hotel, Haziq dan Hazim letih sangat sampai tidur ke malam. Ummi turun beli makan malam. Nasi campur style Turki. Sedap!. Baklava pun sedap!. Tapi manis sangat. Tengah malam Hazim bangun kejab. Bagi dia rasa baklava. Dia kata macam roti canai. Ada ka patut!.Ish...penggemar roti canai sungguh.

-bersambung-

No comments:

Post a Comment