Monday, December 21, 2009

Takamatsu

Hari Sabtu lepas tenghari kami bertolak ke Takamatsu di Kagawa Prefecture (Pulau Shikoku). Bila lalu Jambatan Seto memang angin tengah kuat. Kereta pula terhoyong hayang. Cantik pemandangan jambatan waktu malam. Sampai Takamatsu dalam pukul 6 lebih. Hari pun dah gelap. Tanya orang hotel kat mana nak mandi onsen pula takde yang untuk family so kami buat keputusan lepas check in untuk pergi makan kat Japanese Restaurant(寿し勝)berdekatan dengan hotel. Kami beri 5 bintang penuh untuk makanan kat kedai nih!. Sedap sangat. Semuanya ikan dan makanan laut yang segar-segar belaka. Nak balik, Haziq dan Hazim siap kata "Sedap" berkali-kali kat tuan kedai.

Sanuki Udon pula cukup popular di Kagawa. Esok pagi kami sarapan dengan udon. Memang sedap udon kat sini. Mee udonnya kenyal dan lauknya cukup simple. Lepas sarapan, kami bertolak ke Tamamo Castle (玉藻城). Istana ini amat terkenal di Jepun kerana cuma ada 3 istana yang dibina berhampiran dengan laut dan dikelilingi oleh air laut. Sebenarnya yang ada sekarang hanyalah tapak istana sebab istana dah runtuh tahun 1869. Tapi kalau tengok rumah pengawal memang hebat. Besar. Kami pun boleh tersilap ingatkan yang ini istananya. Di rumah pengawal yang paling besar, nak panjat tingkat 3 pun takut sebab tangganya cerun. Kalau orang gayat memang tak boleh turun. Naik ok rasanya. Pokok-pokok dalam taman Tamamo pula cantik dan terjaga.

Lepas tengok tapak istana di Takamatsu, kami bergerak balik. Tak banyak tempat untuk tengok-tengok di Takamatsu. Sempat singgah R&R di pulau kecil tengah-tengah Jambatan Seto. Angin kuat sebab memang di tengah-tengah lautan memisahkan pulau Honshu dan pulau Shikoku. Dalam perjalanan nak pulang ke Moji, kami sempat singgah di Saijo, kampung kami dulu. Lepas makan tengahari di rumah Awin & Fendi, jumpa kohai batch 14, Abu Bakar n family, kami pun bertolak balik. Sampai rumah pukul 8 malam dan sempat tengok drama (final) Jin. Huhu...Lepas nih tak tahu nak tengok drama apa pula...

* gambar menyusul kemudian ya...