Thursday, December 31, 2009

Seronok

Hari Selasa yang lepas, kami bermain ski beramai-ramai di Osa (Hiroshima). Sewa satu bas sama orang Malaysia yang duduk di Wakamatsu (40 minit dari Moji kalau naik kereta). Semuanya 28 orang termasuk baby. Bertolak pukul 7:10 pagi dan sampai di tempat ski pukul 11 pagi. Lepas ambil barang-barang yang di sewa, tukar baju dan lain-lain barulah kami semua masuk ke "gelanggang".

Tempat ski nih memang dalam gunung betul dan kelilingnya banyak tempat ski yang lain. Tapi Osa nih lebih kepada family environment sikit. Landai dan ada tempat khas untuk kanak-kanak. Chair lift pun ada banyak tapi disebabkan kami nih budak baru belajar so tak naiklah chair lift sampai atas gunung. Tengok yang dah pro semua turun laju aje dari atas.

Pukul 1 tghari kami (6 orang dewasa dan 3 orang budak) ambil kelas belajar main ski dengan instructor yang sabar ajer melayan karenah kitaorang. Seronok belajar main ski. Dia ajar dari macam mana pakai boot ski sehinggalah macam mana nak berhenti, belok dan lain-lain. Kalau tak ambil instructor memang lambat pandai. Hazim paling cepat dapat dan bersungguh-sungguh belajar.

Hasil 2 jam kami belajar, tara!!!!!. Kalau yang asyik jatuh waktu nak meluncur, lepas belajar terus pandai imbang badan dan boleh berhenti time meluncur atas salji. Lepas ini, tak payah ambil instructor dan boleh belajar sendiri. Lepas dah penat main salji, main ski, ambil gambar beramai-ramai dengan berlatarbelakangkan gunung yang diseliputi salji, barulah kami beransur balik pukul 5 petang. Sampai di Kokura semula hampir pukul 9 malam. Apa-apa halpun, memang seronok trip main ski nih. Tahun depan kena buat lagi tapi nak cuba bermalam di sana pula.

*Gambar kena update lain kali ya.