Friday, September 25, 2009

Final Presentation Sempai

Hari ini tengok sempai (senior) D3 buat final presentation. Ada 3 orang sempai dari China dan seorang orang Jepun. Presentation dalam Japanese so memang power juga ayat-ayat ekonomi yang digunakan. Dua orang sempai nih sama Supervisor dengan saya tapi berlainan tajuk kajian.

Yang seorang dari China nih dia buat pasal "agricultural finance system in China." Lebih kurang macam bank pertanian di Malaysia. Yang ini susah sket nak faham. Tapi yang nak cerita pasal kajian sorang sempai Jepun nih.

Dia buat pasal sistem pendidikan subjek Matematik di China. Sebenarnya dia nak compare belajar matematik di sekolah menengah kat Jepun dan China tapi akhirnya dia cuma dapat buat macam mana dia cipta dan laksanakan satu cara belajar Matematik yang baru di satu sekolah pendalaman (China).

Orang China memang pandai matematik jadi dia ambil pengalaman dia mengajar Matematik di Jepun dan sepanjang dia buat kajian di US, Germany dan China, lepas tuh dia gabungkan untuk cipta satu sistem belajar Matematik yang baru.

Menarik sebab kalau sebelum ini pelajar tidak terlibat langsung dalam kelas, melalui sistem yang baru ini, semua pelajar akan turut sama terlibat dalam kelas dan tahap pemahaman jadi tinggi. Tak hairanlah kalau dia sampai 4 tahun baru lepas phd. Lagipun orang Jepun yang nak dapat phd memang agak susah nak lepas berbanding dengan pelajar asing.

Lepas tengok diaorang buat presentation terus rasa bersemangat. Macam-macam idea yang keluar........

No comments:

Post a Comment