Tuesday, February 02, 2010

Perkenalan

Sambungan dari Pertemuan

Musim Bunga 1996

Seminggu pertama sampai di Saijo, kohai first year (1 perempuan, 2 lelaki) kena menumpang di rumah sempai sebelum dapat masuk ke rumah masing-masing. Kelas masih belum bermula, menjadi kebiasaan student Malaysia untuk berkumpul, makan beramai-ramai sempena meraikan kohai yang baru sampai. Student Malaysia ketika itu kalau berkumpul rasanya ada lebih kurang 25 orang. Penuh rumah sempai.

Bila berkumpul, dia lebih banyak berbual dengan yang lain. Belum pernah sekali kami bertutur kata, cukup sekadar bertanya khabar.

Tika itu hati berkata,
" Dia tak ingat atau mungkin tak cam dari AAJ".

Walaupun dia nampak serius, tapi apabila kami semua berkumpul ada saja orang yang dikenakan. Bersambung-sambung pula ke kohai yang pastinya tidak boleh menjawab balik sebab masih segan dan tak serasi lagi dengan sempai.

Minggu pertama itu, student Malaysia beramai-ramai konvoi dengan menaiki kereta ke Hiroshima City, tempat di mana bom atom digugurkan waktu Perang Dunia Kedua. Pertama kali sampai di Jepun memang kagum dengan cara mereka mengekalkan kesan-kesan sejarah sehingga kini.

Selalunya bila pergi berjalan, sempai yang menetapkan kohai baru untuk naik kereta yang mana. Tapi entah kenapa, dia tidak pernah menegur walaupun kami berada di dalam kereta yang sama. Kadang-kadang bila duduk di seat belakang, terasa diperhatikan dari back mirror atau side mirror. Tetapi bila dipandang semula, pantas dia mengalihkan mata.

Sejak dari hari itu, perasaan sentiasa berdebar-debar, jantung seakan terhenti beberapa saat, hati resah tidak menentu apabila ternampak dia di perkarangan Universiti atau ketika student Malaysia berkumpul.

Kesibukkan kuliah, assignment dan fakulti yang berlainan membuatkan jarak kami semakin jauh sekaligus membuatkan hati ini tertumpu kepada pelajaran dan bukan dia........

Musim Panas 1996

Dan tidak diduga, kisah perkenalan kami pun bermula......

Abang,
いままで、そばにいてくれてありがとう。
これから、「8」の番号だけではなく、
10、20、50まで仲良く、一緒に数えようね。

愛している。。。。

2 Februari 2010

No comments:

Post a Comment